اسکلت فلزی ساختمان

اسکلت فلزی ساختمان | شرکت سوله ساز توس

اسکلت فلزی ساختمان

در انتخاب بین انواع اسکلت برای سازه مورد نظرمان، عوامل زیادی تاثیر گذار خواهد بود. عواملی چون حجم فونداسیون، وزن ساختمان، زمان پروژه و بالا بردن زیر بنا در میان پروژه، که هر کدام از مزیت های یکی از انواع اسکلت فلزی ساختمان می باشد. با در نظر گرفتن ویژگی های هر یک از انواع اسکلت ساختمان، که از دو نوع بتنی و فلزی تشکیل می شود، می توان از مزایا آن بهره مند شد.

شرکت سوله ساز توس متخصص در زمینه ساخت سازه های فلزی و سوله سازی بر پایه تیرورق آماده همکاری با تمام متقاضیان ساخت اسکلت فلزی ساختمان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت طراحی و ساخت سازه های فلزی می توانید با متخصصان و کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

اسکلت فلزی | سوله ساز توس

مقدمه

سازندگان و مهندسان متخصص در زمینه ساخت و ساز بنا ها، دو گزینه برای انتخاب نوع اسکلت سازه دارند، که با در نظر گرفتن تمام جوانب و مشکلات تصمیم به ساخت اسکلت فلزی ساختمان یا بتنی خواهند گرفت. در بیشتر پروژه های ساختمانی در کشورمان از اسکلت بتنی استفاده می شود. دلیل آن قطعا به علت پایین بودن قیمت تمام شده این نوع اسکلت می باشد. اما اسکلت فلزی ساختمان که تحقیقات نشان داده است در برابر ضربه، فشار و زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و مزیت های فراوان دیگری که این نوع اسکلت از آن برخوردار است، باعث شده تا در ساختمان های فراوانی از آن استفاده شود به ویژه در برج ها و ساختمان های با ارتفاع زیاد.

بهترین ویژگی اسکلت فلزی ساختمان در تغییر و شکل پذیری آن است، بدین صورت که اگر در میان پروژه تغییری در طراحی ساختمان و حتی متراژ آن به وجود آید بدون هیچ گونه مانعی می توان در اسکلت ساخته شده تغییرات را به وجود آورد. از دیگر ویژگی های مهم اسکلت فلزی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وزن کم اسکلت فلزی
  • مقاومت بالاتر نسبت به وزن آنها
  • مناسب برای سازه های عظیم
  • شرایط ساخت ساده
  • صرف زمان کم

وزن اسکلت ساختمان فلزی ساختمان

وزن ساختمان یکی از عواملی است که بر بسیاری دیگر از شرایط ساخت و ساز تاثیر مستقیم می گذارد. در بسیاری از موارد به علت شرایط محیطی مانند، مقاومت زمین و آب و هوا ناچاریم که وزن کلی ساختمان را پایین نگه داشته تا به سازه مطلوب مورد نظر برسیم. در این شرایط باید از اسکلت فلزی استفاده کنیم که از وزن کمتری نسبت به اسکلت بتنی برخوردار است. وزن کلی ساختمان با مقاومت و استهلاک آن در مدت زمان طولانی رابطه مستقیم خواهد داشت. با در نظر گرفتن این مسئله، باز هم انتخاب اسکلت فلزی برای سازه امتیاز بیشتری دارا است.

در اسکلت فلزی ساختمان از فولاد، ستون و تیر ها استفاده می شود که با جوش دادن یا پیچ کردن بهم متصل می شوند. به همین دلیل انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بتن نشان خواهند داد و مقاومت بیشتری در شرایط اضطراری دارند. تنها عیب اسکلت های فلزی مقاومت کم آنها در برابر آتش سوزی است و در دمای بالا خسارت های زیادی به آنها خواهد رسید. اما در مقابل به علت دارا بودن مزیت هایی اگر به طور کامل تخریب و یا خسارت جدی به آنها وارد نشده باشد قابلیت بازسازی و مقاوم سازی را دارند.

وزن کم اسکلت فلزی

مقاومت بالا، اسکلت فلزی ساختمان

تمام ویژگی های این نوع اسکلت در کنار هم باعث شده است، مقاومت اسکلت فلزی نسبت به بتنی به طور قابل توجهی بالاتر باشد. از بنا ها و ساختمان ها که معمولا به طور طولانی مدت استفاده می شود و سازه ها باید حدود شصت تا صد سال عمر کنند، اسکلت فلزی انتخاب مناسب تری خواهد بود. متریال اینگونه اسکلت ها به دلیل همگنی و وزن کم از مقاومت بالاتری برخوردار است. اصلی ترین دلیل تخریب سازه ها نشست زمین و زلزله است. در اسکلت فلزی به دلیل انعطاف پذیری و شکل پذیری مقاومت در برابر اینگونه حوادث به طبع بیشتر خواهد بود.    

مقاومت سازه ها در طول زمان کاهش پیدا می کند و با رسیدگی و مقاوم سازی باید از تخریب کلی سازه و رسیدن خسارت های سنگین جلوگیری به عمل آید. در اسکلت های بتنی روش های بسیار پیچیده و پر هزینه ای برای این امر است که به صرفه نخواهد بود. در مقابل مقاوم سازی اسکلت های فلزی بسیار ساده تر و با هزینه کم تری صورت می گیرد.

مقاومت بالا اسکلت فلزی

مناسب برای سازه های عظیم

یکی دیگر از موارد پر کاربرد استفاده از اسکلت فلزی ساختمان برای ساخت، سازه های بزرگ است. ساخت ساختمان ها و برج های عظیم در تمام نقاط جهان بدون وجود اسکلت فلزی امکان پذیر نبود. فولاد، تیر و ستون ها را مهندسان و متخصصان به هر شکل و ابعادی در می آورند و اسکلت های فلزی عظیمی را می سازند که خانه های ما بر روی آنها بنا می شود. در ابعاد زیاد استفاده از اسکلت های بتنی غیر ممکن می شود. وزن بسیار زیاد اسکلت های بتنی اجازه ساخت اینگونه بنا ها را به سازندگان نمی دهد و بهترین گزینه انتخابی آنها اسکلت فلزی خواهد بود.

در ساخت سوله ها نیز به همین شکل است. سوله ها با دهانه و ابعاد بزرگ نیز باید با اسکلت فلزی ساخته شود. زیرا استفاده از این نوع اسکلت برای رسیدن به طرح و مقاومت دلخواه سازنده الزامی است. سازه های مهندسی شده در این ابعاد مقاومت بسیار بالایی دارند و تا سالیان طولانی به همان شکل پایدار خواهند بود.

اسکلت فلزی مناسب برای ساختمان های عظیم

صرفه جویی در زمان ساخت اسکلت فلزی ساختمان

اسکلت های فلزی به دو صورت پیچ و جوش به یکدیگر متصل می شوند. این ویژگی اسکلت فلزی امتیازات فراوانی را به دنبال دارد. این نوع اسکلت ها را می توان در کارخانه ها آماده سازی و در محل احداث پروژه به یکدیگر متصل کرد. تغییر در شکل و اندازه این اسکلت ها در هر مرحله از ساخت امکان پذیر خواهد بود. ساخت اسکلت های فلزی به دلیل دارا بودن مواردی که ذکر شد بسیار ساده تر و سریع تر انجام می گیرد.

صرفه جویی در زمان ساخت

با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایبی که برای هر یک از انواع اسکلت ها ذکر شد در خواهیم یافت، که استفاده از اسکلت فلزی یا بتنی بنا به شرایطی است که باید قبل از ساخت توسط متخصصین این زمینه بررسی شود. و در بیشتر مواقع بهره گیری از اسکلت فلزی ساختمان که از شرایط و ویژگی های مطلوب تری برخوردار است توصیه می شود که کار کردن با آن بسیار ساده تر و سریع تر است.

در پایان لازم به ذکر است که این مقاله توسط دپارتمان سئو سایت مشهد تهیه شده است، امیدواریم مفید واقع شده باشد.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.