انواع سازه های فولادی

انواع سازه های فولادی | سازه فولادی و سوله در مشهد

انواع سازه های فولادی

امروزه انواع سازه های فولادی برای مقاصد مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. در واقع بهتر است بگوییم امروزه فولاد یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که بدون آن نمی‌توان سازه ای مستحکم و مقاوم ساخت. مقاومت بالا، شکل پذیری ذاتی فولاد، وزن قابل قبول آن نسبت به بتن و بسیاری مزایای دیگر باعث رشد صنعت ساخت انواع سازه های فولادی در سراسر دنیا شده است. در حال حاضر سازه های بسیاری از جمله سوله های عظیم با کاربری‌های گوناگون، کشتی های بزرگ، پل ها با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند. در واقع ما در دنیایی ساخته شده از فولاد زندگی می کنیم و شناخت این سازه ها لازمه دانش امروز است. ما در این مقاله از مجموعه مقالات سوله ساز توس به بررسی تاریخچه ساخت سازه های فولادی، شناخت انواع سازه های فولادی و برتری آن ها نسبت به سازه های دیگرخواهیم پرداخت.

سوله ساز توس یکی از با تجربه ترین مراکز ساخت سازه های فولادی و سوله در مشهد به شمار می رود، که با کمک مهندسین متخصص و با استفاده از بهترین مصالح فولادی و بتنی سازه ای محکم و مطابق با استاندارد های جهانی به مشتریان خود عرضه می‌دارد. شما می‌توانید جهت مشورت و سفارش سازه های فولادی با کارشناسان سوله ساز توس تماس حاصل فرمایید.

[مطالعه بیشتر: هزینه ساخت سوله در مشهد چقدر است ؟ ]

مقدمه

انواع سازه های فلزی | شرکت سوله ساز توس

قبل از استفاده از فولاد در ساخت سازه های مختلف از ستون های چوبی در سراسر جهان برای ساختمان سازی استفاده می‌شد. درست بعد از افتتاح پل آهنی که روی رودخانه سن در انگلستان ساخته شده بود استفاده از تیر های آهنی در ساختمان سازی جایگزین ستون های چوبی شد و از آن دوره به بعد تولید صنعتی فولاد و استفاده از آن در ساخت انواع سازه های فولادی رواج یافت.

مزایای فولاد در ساخت و ساز

علت استفاده و استقبال از انواع سازه های فولادی ویژگی های منحصر به فرد این ماده است، که در اینجا به برخی از این ویژگی ها اشاره خواهیم کرد.

  • اولین و مهمترین ویژگی فولاد مقاومت بالای آن در برابر کشش، خمش و فشار است، این ویژگی ای است که حتی در بتن مسلح شده با فولاد نیز یافت نمی‌شود.
  • دومین ویژگی منحصر به فرد فولاد شکل پذیری ذاتی آن است. این ویژگی با کمک عملکرد فولاد در برابر نیروهای فوق العاده مانند زلزله، برتری ویژه ای به این ماده در ساخت سازه های فولادی برای جذب انرژی و حفظ پایداری سازه می‌دهد.
  • سومین ویژگی که بیانگر برتری این ماده نسبت به بتن است، وزن و ابعاد کمتر سازه های فولادی نسبت به سازه های بتنی است. هر چه وزن سازه بیشتر باشد امکان بهره مندی از فضای آزاد کمتر می‌شود و همچنین وزن بالای سازه به  مراتب مقاومت سازه در برابر زلزله را کاهش می‌دهد.
  • چهارمین برتری استفاده از فولاد مدت زمان اجرای پروژه است. اجزای اسکلت فولادی سبک هستند و فراهم نمودن تدارکات اجرایی کار به مراتب راحتت از اسکلت بتنی است و نتیجه این موارد در مدت زمان پایان کار سازه فولادی به میزان چشمگیری قابل مشاهده است.
  • از جمله ویژگی های دیگر فولاد می‌توان به تغییر شکل بسیار کم در طی زمان، آسیب پذیری و خسارت قابل جبران در برابر حوادث طبیعی، شرایط و امکانات اجرایی مطلوب و غیره نیز اشاره کرد.

تقسیم بندی انواع سازه های فولادی

تقسیم بندی سازه های فولادی و فلزی

متخصصین چهار گروه اصلی برای طبقه بندی انواع سازه های فولادی درنظر می‌گیرند که عبارت اند از:

سازه های قابی

سازه های قابی و یا قالب بندی شده مجموعه ای منظم از اعضای فولادی قائم می‌باشند، که در ترکیب با قاب های صفحه ای عمود بر آن ها تشکیل ساختاری فضایی می‌دهند. در ساخت ساختمان های چند طبقه و صنعتی و همچنین در ساخت پل ها از سازه های قابی استفاده می کنند.

سازه های پوسته ای

سازه های فولادی پوسته ای | سوله سازی مشهد

سازه پوسته ای ساختاری برای انواع سازه های فولادی مهم نظیر مخزن های نگهداری از مواد سیال، سقف های گنبدی شکل و سیلو های نگهداری مواد مختلف است.

سازه های معلق

ساختار سازه های معلق در ساخت پل هایی با دهانه های بزرگ کاربرد دارد این سازه ها تشکیل شده از اسکلت قابی متصل به کابل های کششی است. سازه های معلق در ساخت سقف نیز کاربرد دارد.

سازه های خرپایی

سازه های خرپایی به دلیل وزن بسیار کم و استفاده بهینه از فولاد و مصالح بسیار محبوب و مورد توجه هستند. این سازه ها که عموما به صورت شبکه ای از مثلث های منظم دیده می‌شوند با اتصالات مفصلی به تکیه گاه متصل شده اند و فشار را از طریق اتصالات خود به تکیه گاه منتقل می کنند. از سازه های خرپا در ساخت سوله مشهد بسیار بهره می‌برند چرا که استفاده از مدل خرپا در سوله های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است و همچنین این سازه ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

کاربرد انواع سازه های فولادی

پل سازی به عنوان یکی از انواع سازه های فولادی | سازه فولادی در مشهد

انواع سازه های فولادی کاربرد های مختلفی دارند. به عنوان مثال ما در ساختمان سازی – خواه ساختمان پنج طبقه، خواه برجی بلند – تماما از سازه های فولادی استفاده می کنیم. همچنین در ساخت در و پنجره از پروفیل های فولادی استفاده می‌شود. پل ها از جمله کاربرد های دیگر سازه های فولادی در جوامع انسانی است. به وسیله همین پل ها بسیاری از روستا ها و شهر ها به یکدیگر متصل شدند و دسترسی افراد به نقاط مختلف راحت‌تر شد.

نمونه ای از پل های مهم و حیاتی در ایران میتوان به پل لالی واقع در استان خوزستان اشاره نمود. این پل یکی از بزرگترین و زیبا ترین پل های کابلی ایران است که از رودخانه کارون می گذرد. سوله های نیز از جمله سازه های فولادی هستند که در صنعت بسیار پر کاربرد هستند. از جمله کاربرد های صنعت سوله سازی مشهد می‌توان به ساخت سوله مشهد به منظور انبار داری مواد غذایی، دارویی و غیره بهره برد، همچنین سوله مرغداری برای فعالان صنعت صنعت دام و طیور بسیار مفید و کاربردی است.

سخن آخر انواع سازه های فولادی

فولاد یکی از اصلی ترین و مهمترین مصالح قابل استفاده در سراسر دنیا محسوب می‌شود. ما در این گفتار به بررسی تاریخچه استفاده از فولاد در ساخت سازه های مختلف و بیان ویژگی های منحصر به فرد آن و همچنین معرفی دسته بندی سازه های فولادی و کاربرد های آن ها پرداختیم. کاربرد سازه های فولادی در ایران به عصر حاضر برمی‌گردد و بهتر است در جهت اقدام به ساخت این سازه ها از افراد صاحب نام و متخصص استفاده کنید. شما می‌توانید برای ارتباط با سوله ساز توس با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

در پایان امیدواریم از این مطلب که توسط گروه تولید محتوا مشهد اتود آماده شده است، لذت برده باشید.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.