سوله خرپایی

سوله خرپایی | شرکت سوله ساز توس

سوله خرپایی

سازه های فلزی با کاربردهای گوناگون که امروزه در بین صاحبین کسب و کار به منظور احداث اماکن صنعتی و ساختمانی طرفداران زیادی یافته است، با اسم سوله شناخته می‌شود. سوله‌ها بسته به متریال مورد استفاده شان انواعی دارند. ازجمله می‌توان به سوله سنگین، سوله  UBM و سوله خرپایی و یا همان سوله سبک اشاره نمود. ما در این مقاله قصد معرفی و بررسی یکی از پرطرفدارترین و مقرون به صرفه ترین نوع سوله است را داریم.

شرکت سوله ساز توس با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در عرصه طراحی و ساخت سازه های فولادی و سوله در مشهد،  آماده خدمت رسانی به متقاضیان این خدمت در شهر مشهد می باشد. مهمترین هدف این شرکت پر کردن خلاء تولید سازه فلزی و سوله بر پایه تیر ورق در شهر مشهد است تا از این طریق بتوان هزینه تولید اسکلت فلزی را برای مشتریان خود کاهش دهد. برای کسب اطلاع بیشتر از هزینه طراحی و ساخت سوله و اسکلت فلزی می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

[مطالعه بیشتر : شرایط و هزینه ساخت سوله چیست ؟ ]

مقدمه

انواع روش های ساخت سوله | شرکت سوله ساز توس

سوله‌ها سازه‌هایی از جنس فولاد هستند، که کاربرد‌های گوناگونی برای آن‌ها ذکر می‌شود. از این رو سوله‌ها بسته به کاربرد در ابعاد و انواع گوناگون طراحی و ساخته می‌شوند. از جمله کاربرد‌های سوله‌ها می‌توان به ساخت سالن‌های ورزشی، استادیوم‌های ورزشی، اماکن مذهبی همچون حسینیه و مسجد، آشیانه‌های هواپیماها، سالن‌های پرورش طیور، سالن پرورش دام، نمایشگاه و سالن همایش و هزاران کاربرد دیگر اشاره کرد. کاربرد سوله تعیین کننده متریال و در نتیجه نوع سوله است.

انواع سوله

در ابتدا بهتر است با انواع سوله‌ها آشنا شوید. همانطور که گفته شد سوله‌ها براساس نوع ساخت و نوع متریال به کار رفته در آنها انواعی دارند.

اولین و قدیمی ترین نوع سوله‌ها سوله‌های سنگین بودند. اگر چه این نوع از سوله‌ها امروزه در دنیا طرفداران چندانی ندارد اما همواره در ایران پرطرفدار است. این نوع سوله ‌ها با تیر آهن ساخته می‌شوند و در اندازه های بزرگ بسیار پر هزینه هستند. نوع بعدی سوله های UBM هستند، و دسته سوم سوله‌های خرپایی و یا سوله‌های سبک هستند که در ساخت آن‌ها از کمترین مقدار فولاد استفاده می‌شود.

سوله خرپایی

شیوه های ساخت سوله های خرپایی

همانطور که گفته شد سوله‌ خرپایی پرطرفدارترین نوع سوله هستند که از مهمترین دلایل آن می توان به ارزان قیمت بودن، کیفیت بالا ناشی از نوع متریال و شیوه ساخت، منعطف بودن در برابر انواع ساز‌ها و… اشاره کرد. این نوع سوله بسته به نوع نیاز مشتری و کارایی مورد نظر مشتری با ظاهر‌های گوناگون طراحی و ساخته می‌شوند. با توجه به آنکه در ساخت این نوع سوله، از فولاد کمتری در ساخت آن استفاده می شود، سوله خرپایی با نام سوله سبک نیز شناخته می‌شود. البته لازم به ذکر است که کم بودن وزن نشان دهنده کیفیت پایین سوله سبک نیست، بلکه این نوع سوله‌ها از کیفیت بالایی برخوردار اند. وزن پایین این سازه‌ها به دلیل شیوه ساخت آن‌ها است که بدون دانش مهندسین زبده امکان پذیر نیست.

طراحی سوله خرپایی

سوله  خرپایی با دانش و فن مهندسان به نحوی طراحی می‌شود که در بهینه ترین مقدار آهن و بیشترین تحمل وزن باشد. طراحی این سوله به نحوی است که تمامی قطعات به وسیله پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند و همین امر سوله‌های خرپایی را قابل انتقال می‌کند. در صورتی که انواع دیگر سوله به دلیل نوع متریال و نوع ساخت قابلیت جا به جایی ندارند. این سازه‌ها با سقف‌های شیب دار ساخته می‌شوند و به این منظور محاسبات دقیقی توسط مهندسین انجام می‌شود.

[ مطالعه بیشتر: معایب و مزایا سازه های پیچ و مهره ای چیست ؟ ]

پوشش سقف سوله خرپایی

پوشش سقف سوله های خرپایی

سقف سوله های خرپایی از متریال‌های گوناگون ساخته می‌شود. از جمله این مواد‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • ورق گالوانیزه عایق شده با پشم شیشه
  • ورق سقفی
  • ساندویچ پانل های دیواری و سقفی

بهترین و کاراترین مواد برای پوشاندن سقف سوله سبک ساندویچ پانل های دیواری و سقفی هستند، اما در نظر داشته باشید که گران ترین نوع پوشش سقف هم همین نوع است.

تعیین وزن سوله خرپایی

یکی از عوامل تعیین کننده میزان وزن سوله، منطقه جغرافیایی است که سازه قرار است در آنجا مستقر شود. چرا که میزان بار وارد بر هر سازه در مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت است. هر سازه فلزی که تحت عنوان سوله شناخته می‌شود، طبق قوانین نظام مهندسی باید استانداردهای لازم جهت تحمل بار منطقه را داشته باشد. به عنوان مثال یک سوله خرپایی باید تحمل بارهای منطقه با سابقه سی سال گذشته را داشته باشد. منظور از بار منطقه بار برف، باد، باران و زلزله و … است.

مزایای سوله‌ خرپایی

مزایا استفاده از سوله

مزایای زیادی برای سوله‌های خرپایی عنوان می‌شود به همین دلیل بسیاری به سمت خرید سوله‌های خرپایی سوق داده می‌شوند. از جمله مزایایی که برای سوله‌های خرپایی ذکر می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تنوع در کاربرد

در ساخت سوله های سبک محدودیتی برای اندازه دهانه وجود ندارد به همین دلیل برای هر کاربرد و هر اندازه ای سوله‌های سبک مناسب هستند.

تحمل بار

تحمل بار سوله خرپایی بسیار بالا است، تا جایی که با استفاده از روش ساخت سوله سبک پل‌های عظیم که متحمل فشارها و بارهای شدید هستند ساخته می‌شود.

هزینه ساخت

هزینه ساخت انواع ساخت سوله

به دلیل اینکه سوله‌های سبک در بهینه ترین حالت ساخته می‌شوند، یعنی از مقدار بهینه فولاد و … بسیار ارزان قیمت تر از سوله‌های سنگین هستند. به طور کلی این سازه‌ها از 15 تا 50 درصد ارزان تر از انواع دیگر هستند. البته در نظر داشته باشید که در اندازه های بزرگ این گزاره صحیح است.  نصب جرثقیل از هر نوعی که باشد در این نوع سوله امکان پذیر است.

[ مطالعه بیشتر: روش تعیین و قیمت ساخت سوله ]

دمونتاژ و مونتاژ به دفعات

روش ساخت سوله‌های خرپایی به این صورت است که قبل از اجرا، توسط مهندسین طراح با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری طراحی می‌شود و بعد از طراحی قطعات در کارگاه اماده می‌شوند و در محل اصلی سوله سرهم می‌شوند. به همین دلیل هم مونتاژکردن سوله سبک به دفعات و هم دمونتاژ کردن آن امکان پذیر است.

امکان جا به جایی

اسکلت سوله خرپایی بعد از طراحی در محل، توسط پیچ و مهره به هم متصل می‌شود همین امر موجب می‌شود که اگر نیاز بود بتوان بدون آسیب اسکلت را از محلی به محل دیگر منتقل کرد.

سخن آخر

همانطور که گفته شد سوله‌های سبک بسیار پر کاربرد و مقرون به صرفه هستند. به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارند. ما در این گفتار به معرفی و توضیح پیرامون سوله خرپایی پرداختیم. در ایران هنوز عمدتا از روش ساخت سنتی استفاده می‌شود به این دلیل که اکثرا علم توان ساخت سوله سبک را ندارند و سوله سنگین در ایران فراوانی بیشتری دارد. ما در مجموعه سوله ساز با به کارگیری علم مهندسین زبده قادر به ساخت انواع سوله از جمله سوله سبک و یا خرپایی هستیم. جهت ارتباط با مشاورین شرکت سوله ساز می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

این مقاله به همت تیم سئو سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود تهیه شده است. برای آشنایی بیشتر با خدمات سئو سایت مشهد اینجا کلیک کنید. در پایان امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.