سوله دامداری

سوله دامداری | سوله سازی مشهد

گوشت و فرآورده‌های دامی و همچنین شیر از مهم‌ترین نیازهای جامعه بشری و بخش مهم زنجیره صنابع غذایی و صادرات مواد غذایی به حساب می‌آیند، در این می توان به اهمیت سوله دامداری پی برد. نگهداری از دام‌ها به فضای مناسبی نیاز دارد که بهترین انتخاب برای نگهداری دام‌ها ساخت سوله می‌باشد که عمدتا سوله سبک در این حوزه بیشترین کاربرد را دارد. ما به کمک کارشناسان شرکت سوله ساز توس در این مقاله به معرفی انواع سوله با کاربری دامداری، موقعیت مکانی، چالش‌ها و هزینه آن‌ها پرداخته‌ایم که می‌تواند نیازها و مشکلات کارفرمایان را در ساخت سوله کاهش دهد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با خدمات و هزینه سوله سازی در مشهد

مقدمه

سوله سبک در مشهدامروزه هزینه‌های زیاد ساخت و ساز به دلیل استفاده از مصالح که قیمت بالایی دارند سبب شده اغلب کارفرمایان بخصوص در زمینه نگهداری دام‌ها به دنبال ساخت سوله فلزی باشند. ساخت سوله دامداری موجب صرفه جویی در هزینه و زمان شده و در نهایت مکانی مناسب برای نگهداری دام و طیور می‌باشد. مشتریان و کارفرمایان از دانش کافی در حوزه ساخت و تکنولوژی سوله برخوردار نیستند بنابراین باید مسئولیت ساخت سوله را به دست شرکت‌های سوله سازی سپرد چرا که ساخت و ساز سوله همانند ساختمان نیست که هرکسی بتواند به آن ورود کند.

انواع سوله دامداری

انتخاب بهترین نوع سوله دامداری باید متناسب با محل کاربری سوله باشد. برخی از کارفرمایان معتقدند یک نوع سوله برای همه کاربری‌ها مناسب است اما باید تلاش کرد تا هزینه‌های آن کم شود درحالی‌که این مطلب درست نمی‌باشد. اغلب سوله‌هایی با کاربری دامداری سازه‌های بزرگی هستند که در هنگام ساخت آن باید به فضای بزرگ در جهت توسعه دامداری توجه نمود به همین دلیل دو نوع سوله را برای دامداری در نظر می‌گیرند:

سوله دامداری تیر ورقی

سوله تیرورقی در مشهد

سوله تیرورقی از جمله سوله‌های سنگین می‌باشد که در سالیان دور این نوع سوله تنها گزینه برای ساخت سوله های دامداری بود. از نظر استحکام و مقاومت بالایی که دارند می‌توانند مدت زمان زیادی بعد از نصب مورد استفاده قرار بگیرند. این نوع سوله حرف اول را در استحکام میزند و در عین حال وزن زیادی دارند که علت آن استفاده از فولاد در متریال سازه می‌باشد.

مطالعه بیشتر: تیرورق چیست و چه کاربردی در ساخت سوله دارد ؟

سوله دامداری خرپایی

جدیدترین و بهترین روش ساخت سوله دامداری، سوله خرپایی است. در این سوله محدودیت فضایی ندارد و می‌توان سازه را پیاده سازی کرد در حالی ‌که سوله‌های تیرورقی محدودیت داشته و ارتفاع آن‌ها از متراژهای مشخص قابل اجرا نیست که علت آن افزایش متراژ سوله و عدم تحمل بار است. در ساخت سوله خرپایی محدودیت‌هایی از این قبیل وجود ندارد و می‌توان همزمان سوله‌های مستحکم با هزینه کمتری داشت. اما دانستن این نکته ضروری است که متراژ و کاربری سوله هنگام ساخت باید در نظر گرفت چون اگر متراژ سوله کوچک باشد می‌توان از سوله تیرورقی که به صرفه‌تر است استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با سوله خرپایی و کاربردهای آن

موقعیت مکانی و جغرافیایی سوله دامداری

موقعیت مکانی مناسب برای ساخت سوله در مشهد

هنگام ساخت سوله دامداری باید به این نکته توجه نمود که موقعیت آن دورتر از محل سکونت انسان و سطح آن شیب‌دار و توپوگرافی آن در مناطق پست نباشد تا آب‌های سطحی و بارش به آن مکان نفوذ پیدا نکنند و تخلیه آب‌های سطحی به راحتی امکان‌پذیر باشد. هچنین باید به این نکته در انتخاب اولیه مکان دقت نمود که سوله جایی باشد تا بوی نامطبوع مستخرج از دامداری خارج شود و یا فضای سبز آن به تهویه هوا کمک کند.

سازه سوله دامداری باید طوری ساخته شود که بیشترین نور خورشید را دریافت کند تا دام‌ها از نظر سلامتی و ویتامین D تأمین شوند و همچنین نور خورشید ضد عفونی کننده طبیعی می‌باشد. جهت وزش باد یکی دیگر از عوامل مهمی است که هنگام ساخت سوله دامداری باید توجه نمود. ساختمان سوله باید از وزش بادهای شدید در امان باشد. همچنین طراحی سوله باید طوری باشد تا بوی آزار دهنده دامداری و انتقال بیماری به سمت ساختمان‌های مسکونی نباشد و برای اینکار می‌توان موانع مصنوعی و یا طبیعی استفاده کرد.

در انبار غذایی سوله دامداری علف و یونجه ذخیره می‌شود که اشتعال پذیر هستند. یکی دیگر از نکاتی که هنگام ساخت انبار باید در نظر گرفت این است که فاصله محل ساخت انبار تا ساختمان‌های دیگر نزدیک هم نباشد و همچنین تجهیزات آتش‌نشانی در نزدیکی انبار علوفه قرار گیرد تا دسترسی به آن راحت باشد.

ساخت سوله دامداری

در هنگام ساخت سوله دامداری باید به چند نکته توجه نمود: جنس متریال، ابعاد، طول و عرض و ارتقاع ورقه‌های اسکلت سازه. همه موارد ذکر شده باید با توجه به نوع کاربری سوله و موقعیت استفاده از آن توسط کارشناسان متخصص محاسبه شود. به عنوان مثال ارتفاع استاندارد سوله ممکن است با توجه به نوع دام متفاوت و بین 5/2 تا 12 متر متغییر باشد.

از دیگر نکات مهم در ساخت سوله دامداری بحث تهویه سوله است. این نوع سوله‌ها نیازمند سیستم تهویه قوی می‌باشند چرا که تجمع دام زیاد بوده و دائما هوای داخل سوله باید در حال تهویه باشد.

مزایا ساخت سوله دامداری

  • مزیت اول هزینه پایین سوله نسبت به ساختمان سازی است. نرخ متریال، انتقال و جابجایی و سرعت در نصب سوله‌ها کمتر از ساختمان سازی می‌باشد.
  • ساخت این نوع سوله در مقابل ساختمان سازی زمان بسیار کمتری نیاز دارد اغلب اوقات صاحبین کسب و کار تمایل دارند در مدت زمان کم مکانی را فراهم سازند. بنابریان مسئله زمان برای آن‌ها مهم می‌باشد.
  • شرایط جوی یکی دیگر از مزیت‌های ساخت سوله مشهد نسبت به ساختمان سازی می‌باشد. هنگامی‌که وزش باد، باران و یا برف شدید است سقف قوسی شکلی که سوله‌ها دارند بسیار مناسب این شرایط می‌باشد همچنین جنس فلزی آن سبب می‌شود گرما به‌خوبی حفظ شود.

قیمت ساخت سوله دامداری

کاهش هزینه ساخت سوله در مشهد

هر کارفرمایی دغدغه برای شروع ساخت سوله دارد که در نهایت چه هزینه‌ای برای آنها تمام خواهد شد. شرایط جغرافیایی، مکان دامداری، زمان ساخت و تجهیزات به کار رفته در اجرای سوله از عوامل موثر در قیمت سوله می‌باشد.

کاهش هزینه ساخت

برای شروع ساخت سوله مخصوص دامداری توجه به فاکتورهایی از جمله کاربری سوله، متریال ساخت سوله و ابعاد سوله مهم می‌باشد.

کاربری سوله مشهد

هزینه ساخت این نوع سوله با توجه به نوع دام از قبیل گوشتی، شیرده، زمین سوله، تأمین دام، نگهداری خوراک دام و … می‌تواند متفاوت باشد.

متریال و ابعاد سوله

از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر ساخت سوله ابعاد دهانه سوله، ارتفاع و طول سوله می‌باشد. نوع متریال و کیفیت فولاد و همچنین اجرت نصب و اجرای آن هم از دیگر معیارهای موثر بر هزینه ساخت سوله مشهد می‌باشد.

چالش‌های دامداری

از گذشته تا به الان شروع هر فعالیتی آسان و راحت نبوده است. با وضعیت اقتصادی و نوسان قیمت‌ها در بازار بخصوص مصالح و تجهیزات ساخت، خرید دام، علوفه دام، متریال و لوازم اولیه مشکلات بزرگی را سر راه کارفرمایان گذاشته است که در نهایت باعث دلسردی کارآفرینان در حوزه این صنعت می‌شود. می‌توان با مشاوره گرفتن از صاحبین این امر و توجه هوشمندانه در هنگام ورود به بازار برخی از این دلسردی‌ها و هزینه‌های اضاف را تا حدی کنترل نمود.

سخن آخر

با مطالعه مطالب بالا متوجه این موضوع شدید که مهمترین دغدغه کارفرما در هنگام ساخت سوله قیمت اسکلت سازه، شرایط جغرافیایی، زمان ساخت و تجهیزات سوله و… می‌باشد. برای کارفرما استفاده از سوله پیش ساخته و سوله دست دوم زمانی به صرفه خواهد بود که کاربری قبلی دامداری باشد در غیر این صورت با هزینههای گزاف و سوددهی کم و گاهی اوقات همراه با ضرر خواهد بود. برای کاهش هزینه ها شما می‌توانید با متخصصین و مشاورین شرکت سوله ساز توس فعال در حوزه ساخت سازه فولادی و سوله در مشهد تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما با بررسی موقعیت، شرایط و تجهیزات مورد نیاز شما را با کمترین قیمت به مرحله اجرا برسانند.

در پایان لازم به ذکر است که این مقاله توسط دپارتمان طراحی سایت اتود تهیه شده است، امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.