طراحی سازه فلزی مشهد

طراحی سازه فلزی مشهد

طراحی سازه فلزی مشهد

شرکت سوله ساز توس با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در زمینه ساخت و طراحی سازه فلزی در مشهد، آماده خدمت رسانی به متقاضیان این خدمت در شهر مشهد می باشد. مهمترین هدف این شرکت پر کردن خلاء تولید اسکلت فلزی بر پایه تیر ورق در شهر مشهد است تا از این طریق بتوان هزینه تولید اسکلت فلزی را برای مشتریان خود کاهش دهد. تخصص شرکت سوله ساز توس انجام برش های 12 متری بدون هیچگونه وصله، می باشد. برای کسب اطلاع بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با مهندسین سوله ساز توس، تماس حاصل فرمایید.

سازه فلزی مشهد چیست؟

سازه فلزی Steel Structure نوعی سازه از جنس فولاد می باشد که کاربرد اصلی آن تحمل نیرو و فشار و انتقال نیرو وزن ها می باشد. استفاده از فلز به عنوان بخشی از  مصالح سازه های فلزی برمی گردد به اواخر قرن هجدهم که در ساخت یک پل قوسی از آن استفاده شد. این سازه امروزه یکی از پر استفاده ترین و مهم ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان و پل سازی می باشد که بدون آن عملا این فرایند مختل خواهد شد و هیچ جایگزنی برای آن وجود ندارد.

انواع اتصالات در طراحی سازه فلزی مشهد

انواع پیج (پیچ معمولی، پیچ پر مقاومت)، پرچ، انواع سوراخ (سوراخ استاندارد، سوراخ بزرگ، سوراخ کوچک، لوبیایی کوتاه، لوتاه بلند، انواع اتصال (اتصال جوشی، اتصال اسپلایسی، اتصال فلنچی) انواع جوش (جوش شیاری، جوش گوشه، جوش انگاشته و جوش کام)

روش های طراحی سازه فلزی در مشهد براساس آیین نامه های معتبر:

در ادامه به بررسی مهم ترین روش های طراحی سازه های فلزی در مشهد براساس آیین نامه های معتبر خواهیم پرداخت.

روش طراحی تنش مجاز (ASD) :

این روش پیشتر ها به عنوان روش تنش بهره برداری یا روش تنش بار سنتی بیان می شد. این روش  بیشتر برای طراحی سازه بتنی استفاده می شود، در این روش طراحی سازه فلزی در مشهد، سازه به نوعی طراحی می شود که تنش های متاثر از بارهای وارده که منظور بار زنده، بار مرده، بار برف و زلزله می باشند از مقادیر تعیین شده برای تنش مجاز تجاوز نکنند.

روش طراحی مقاومت نهایی:

این روش که در آیین نامه ACI  به نام روش طراحی سازه بر اساس مقاومت بیان می شود، در این روش طراحی سازه فلزی در مشهد، ضرایب اطمینان در برابر بارها بررسی می شود و بارها افزایش داده می شوند و در مقابل در محاسبات ، خود مقاومتهای اصلی وارد می شوند. این روش طراحی در روش LRFD در فولاد و در روش USD بتن در آیین نامه های آمریکا به کار گرفته می شود.

روش طراحی حالات حدی (LSD):

این روش طراحی سازه فلزی در مشهد را می توان تکمیل شده روش مقاومت نهایی دانست. در این روش طراحی، مبحث ایمنی منظور می شود و مبنای محاسبات ارزیابی ظرفیت تحمل بار و ایمنی افراد در نظرگرفته می شود. محاسبات در این روش مشابه طرح مقاومت نهایی انجام می گیرد. امروزه این روش مبنای طراحی در تعدادی از آیین نامه ها در کشور های اروپایی می باشد اما هنوز نتوانسته جایگزین روش طراحی مقاومت نهایی را در آیین نامه مرجعACI  بگیرد.

انواع روش های طراحی سازه های فلزی در مشهد

بصورت کلی طراحی سازه های فلزی در مشهد در چهار دسته اصلی معرفی می شود:

  • سازه قابی: ترکیب تیرها و ستون ها تشکیل دهنده این سازه می شود، برای ساخت اکثر ساختمان های مرسوم امروزی از این نوع سازه استفاده می شود.
  • سازه ای پوسته ای: سیلوها، مخازن و تانکرهای نگهداری میعانات تحت فشار.
  • سازه معلق: در ساخت عرشه پل ها و اسکلت سقف ها از این نوع طراحی سازه فلزی در مشهد استفاده می شود.
  • سازه خرپایی: این نوع سازه صلبی، مثلث شکل می باشد و از آن برای ساخت بناهایی با زیر بنای زیاد با سقف بلند که امکان وجود ستون در آنجا وجود ندارد استفاده می شود.

ویژگی های طراحی سازه های فلزی:

فولاد بعنوان رکن اصلی طراحی سازه های فلزی در مشهد دارای خصوصیات منحفر بفردی می باشد که باعث می شود سازه های فلزی بعنوان فوندانسیون اصلی ساختمان ها و بناها بکارگیری شوند. از جمله این خصوصیات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت شکل پذیری:

فلز می تواند در اثر عملیات فلزکاری مانند نورد و اکستروژن، بدون شکستن تغییر شکل دهد.

وجود خاصیت الاستیک و پلاستیک:

سازه های فولادی هنگامی با واردشدن فشار و نیرو تغییر شکل داده قابلیت بازگشت به حالت قبلی خود را دارند.

خاصیت خمش پذیری:

سازه های فلزی بدون ترک خوردن می توانند خم شوند.

خاصیت چقرمگی شکست بالا:

قابلیت یک فلز به جذب انرژی بدون آن که بشکند.

خاصیت سختی استاتیکی و دینامیکی:

به زبان ساده هرچه مقاومت ماده در برابر خراش و نفوذ اجسام دیگر بیشتر باشد آن ماده سخت تر خواهد بود.

مقاومت و پایداری نسبی بالا:

تحمل نیرو و فشار و انتقال نیرو وزن در طراحی سازه فلزی مشهد.

ضریب ارتجاعی بالا، خاصیت تغییرشکل بازگشت ‌پذیر:

مقاوم در برابر تغییر شکل‌های ناشی از اعمال نیرو و بازگشت به شکل و اندازه اولیه پس از حذف نیرو در هنگام وارد شدن فشار ناگهانی مثلا در هنگام زلزله سازه های فولاد خم می شوند اما نمی شکنند.

قابلیت جوشکاری:

فلزات و آهن آلات در قطعات متنوع طی فرانید جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند و طراحی سازهای فلزی مشهد را تشکیل می دهند.

بازیافت راحت ضایعات:

آهن الات و مقاطع فلزی مستعمل که به عنوان ضایعات باشند براحتی طی فرایند هایی ذوب و به قطعات با ابعاد جدید تبدیل و بازیافت می شوند.

امکان تقویت و تعمیر اتصالات:

اگر در قسمتی از ساختمان بخشی به علت محاسبات غیر دقیق و اشتباه یا تغییر در اجرا درست اجرا نشده باشد می توان آن را تقویت یا قسمت هایی به آن اضافه نمود.

در پایان امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. این مقاله به همت تیم سئو سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود تهیه شده است. برای آشنایی بیشتر با خدمات سئو سایت مشهد اینجا کلیک کنید.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.