سازه فلزی پیچ و مهره

اسکلت فلزی پیچ و مهره

سازه فلزی پیچ و مهره

در این نوشتار سعی بر این داریم به بررسی موضوع سازه فلزی پیچ و مهره پرداخته و در ادامه به تمامی مباحث مربوط به آن از قبیل، انواع روش های ساخت ساختمان پیچ و مهره ای، نحوه نصب اسکلت پیچ و مهره، مزایای اسکلت فلزی پیچ و مهره، قیمت ساخت اسکلت پیچ و مهره ای خواهیم پرداخت.

مقدمه

سازه فلزی یا Structural steel نوعی سازه در احداث بنا و ساختمان می باشد که اجزای تشکیل دهنده آن به جهت مقاومت در برابر فشار و نیروهای وارده از جنس فلز و فولاد می باشد. فلز به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد از مهمترین عناصر در صنعت ساخت و ساز می باشد. بصورت کلی صنعت ساختمان از ابتدا این فرایند تا به امروز از سه نوع سازه بهره برده است که عبارتند از سازه های چوبی که امروزه عملا منسوخ شده است، سازه های بتنی و سازه های فلزی. امروزه سازه های فلزی (به خصوص سازه یا structural bolt) به نوعی بخشی جدایی ناپذیر در صنعت ساختمان سازی بدل شده اند و غریب به اتفاق عمده ساخت و سازها با توجه به مزیت های این نوع سازه نسبت به سازه های دیگر، با استفاده از سازه های فلزی صورت می گیرد.

مقایسه سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی

امروزه عمده اسکلت ساختمان ها یا از سازه های فلزی استفاده می شود یا سازه های بتنی. دانستن اینکه استفاده از کدام یک می تواند مناسب تر باشد بسیار مهم است. در زیر بصورت مختصر به مقایسه این دو سازه با هم می پردازیم تا مشخص شود کدام یک مزایای بیشتری نسبت به دیگری دارد.

  • سازه های فلزی بدلیل استفاده از فولاد مقاومت بالاتری نسبت به سازه های بتنی دارند.
  • سازه های فلزی بدلیل خاصیت فرم پذیری و انعطاف پذیری عملکرد بهتری در برابر نیروهای ناگهانی مانند زمین لرزه نسب به سازه های بتنی دارند.
  • حجم و وزن سازه در سازه های فلزی (به خصوص سازه فلزی پیج و مهره) نسب به بتنی بسیار کمتر می باشد.
  • در طراحی سازه های فلزی اگر نیاز به تغییر و تعمیرات باشد این فرایند میسر است اما در سازه های بتنی مقدور نیست.
  • زمان پیاده سازی و اجرای سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی بسیار سریعتر و خود نیز باعث کاهش هزینه ها می شود.

انواع روش های ساخت سازه های فلزی

همانطور که اشاره شد، در بررسی های بعمل آمده در بین سازه های فلزی و بتنی که امروزه در ساخت بناها کاربرد دارند کفه ترازو به سمت سازه های فلزی سنگینی می کند. در ساخت سازه های فلزی چندین روش وجود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • سازه فلزی پیچ و مهره ای
  • سازه فلزی جوشی
  • سازه فلزی پرچی

از بین روش های ذکر شده ساخت سازه های فلزی، با بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب هرکدام، امروزه همواره تاکید بر روش اسکلت فلزی پیچ مهره ای بوده و مزایای آن بر دیگر روش ها غالب بوده و تاحدودی می توان گفت پرکاربرد ترین روش ساخت سازه های فلزی می باشد.

ساختمان پیچ و مهره

همانطور که پیشتر ذکر شد برای اتصال قطعات سازه های فلزی از عنصر، جوش، پرچ و پیچ استفاده می شود، استفاده از پرچ به دلیل زنگ زدگی و از دست دادن حالت اولیه قطعات به دلیل سوراخکاری، سروصدای زیاد در حین مونتاژ سازه به کل کنار گذاشته شد از این رو ساخت اسکلت ساختمان پیچ مهره بدلیل مزایای فراوان جایگزین پرچ و گاها جوش شده است. امروزه اتصال قطعات اسکلت فلزی پیچ و مهره بعنوان اتصالی کاربردی و مطمئن، بسیار رایج و مرسوم شده است. اصول اتصال پیچ ها در ساختمان پیچ و مهره ای شبیه اتصال پرچی می باشد با این تفاوت که در این اسکلت بجای پرچ کوبی جهت اتصال قطعات از پیچ و مهره استفاده می شود.

سازه فلزی پیچ و مهره

مزایای سازه فلزی پیچ و مهره ای

امروزه استفاده از سازه های پیچ و مهره به طرز قابل توجه ای افزایش یافته است چنان که در گذشته استفاده از این روش فقط در ساخت سازه های مورد استفاده در صنایع مانند پتروشیمی، نفت و گاز و سوله های صنعتی کاربرد داشت اما هم اکنون به دلیل مزایای فوق العاده آن در شهرها در احداث بناهای مسکونی، تجاری و اداری نیز از اسکلت فلزی پیچ و مهره ای استفاده می شود.

از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • سرعت نصب و پیاده سازی و اجرای طرح در سازه فلزی پیچ و مهره نسبت به روش جوشکاری بسیار بیشتر و با ثبات تر است.
  • در روش ساختمان پیچ مهره ای در صورت نیاز به جایجایی و دمونتاژ کردن سازه و انتقال آن به مکان دیگر این عمل به راحتی قابل اجرا می باشد که در روش جوشکاری میسر نیست.
  • در سازه فلزی پیچ و مهره ای به دلیل اینکه محاسبات فنی ابعاد قطعات بصورت دقیق صورت می گیرد هدر رفت مصالح به حداقل می رسد در حالیکه در اسکلت جوشی این چنین نیست.
  • اسکلت فلزی پیچ و مهره بدلیل اینکه اتصالات قبل از اتصال و رنگ امیزی در کارخانه از نظر کیفی از جنبه های مختلف کنترل می شوند در برابر ساییدگی و فرسودگی مقاومت بهتری از خود نشان می دهد.
  • سازه فلزی پیچ و مهره ای در برابر حرارت بالا و گرمای زیاد نسبت به اسکت جوشی عملکرد بهتری دارد و امکان خرابی سازه بسیار کمتر است.
  • از نظر اقتصادی اجرای ساختمان پیچ و مهره ای هزینه کمتری را برای سازنده بنا نسبت به سازه جوشی در بردارد.
  • مونتاژ اسکلت فلزی پیچ مهره نسبت به سازه جوشی خیلی کم سر و صداتر می باشد.

نحوه نصب اسکلت پیچ و مهره

سازه های جوشی و پیچ مهره بر خلاف شباهت هایی که با یکدیگر دارند، تفاوت هایی نیز دارند یکی از آن ها تفاوت در روش و نحوه نصب اسکلت پیچ و مهره است، که این مراحل به شرح زیر می باشند.

  1. طرح ریزی و نقشه پیاده سازی اسکلت فلزی پیچ و مهره ای.
  2. ساخت شالوده و پی ساختمان.
  3. نصب ستون های سازه بوسیله صفحه بیس پلیت به فوندانسیون توسط پیچ و مهره.
  4. نصب تیرها برای انتقال بارها از کف و سقف ها به ستون ها.
  5. نصب و پیاده سازی سیستم کف برای تحمل نیروهایی که بصورت عمود وارد می شوند.

اسکلت فلزی پیچ و مهره

عناصر مهم در سازه فلزی پیچ و مهره

در طی فرایند مونتاژ اسکلت فلزی پیچ و مهره ای دو عنصر بسیار مهم وجود دارد یک پیچ و دیگری سوراخ های پیچ، پیچ میله استوانه فلزی که دور آن دندانه دندانه است. پیچ های موجود عبارتند از پیچ های معمولی که از فولاد کم کربن و نرم ساخته می شوند و دیگری پیچ های پر مقاومت که از فولاد با درصد کربن متوسط ساخته می شود. در کنار این پیچ ها انواع مختلفی از سوراخ وجود دارد که به شرح زیر طبقه بندی می شوند؛

  • سوراخ استاندارد گرد
  • سوراخ بزرگ شده گرد
  • سوراخ لوبیا شکل بلند
  • سوراخ لوبیا شکل کوتاه
  • سوراخ لوبیا شکل بلند یا کوتاه بصورت عمود بر جهت نیرو

تعیین قیمت اسکلت فلزی پیچ و مهره

پروسه تعیین قیمت اسکلت فلزی پیچ و مهره همانند ساخت هر سازه دیگر متحمل یک سری هزینه ها می باشد که این هزینه ها با توجه عوامل مختلفیمتغییر است از جمله عوامل موثر بر این پروسه به شرح زیر می باشند:

  1. تعیین نوع پروژه: با توجه به اینکه پروژه ساخت بنا جدید می باشد یا بازسازی یک بنای قدیمی باشد هزینه های مربوطه تغییر می کند.
  2. وسعت پروژه: باتوجه به حجم پروژه تعداد نیروی کار متغیر.
  3. نوع قطعات و اتصالات بکار رفته در سازه فلزی پیچ و مهره، و هزینه های مربوط به آن ها.
  4. رنگ آمیزی و پروسه پرداخت قطعات و اتصالات در حین فرایند مونتاژ.

سازه فلزی پیچ و مهره

کلام اخر

در این نوشتار سعی بر این داشتیم تا سازه فلزی پیچ و مهره را معرفی کرده، مزایای آن نسبت به سایر سازه ها را بررسی کرده، به مقوله قیمت اسکلت فلزی پیچ و مهره پرداخته و با استدلال دلایل مناسب ترین سازه فلزی که اسکلت فلزی پیچ مهره ای می باشد را معرفی کنیم. امید است مطالب بیان شده که توسط تیم سئو سایت مشهد تهیه شده، مفید واقع شده باشد.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.