روش های سوله سازی

روش های سوله سازی

روش های سوله سازی

در این نوشتار به بررسی انواع روش های سوله سازی، ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام به تفصیل خواهیم پرداخت. و در ادامه به کاربردهای این سازه فولادی کلیدی در صنعت ساختمان سازی اشاره خواهیم کرد.

مقدمه

سوله یا Shed امروزه به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین سازه های فولادی پیش ساخته شناخته می شوند، که به دلیل دارا بودن شکل مهندسی مثلثی، وزن کم، استحکام بسیار بالا، عدم نیاز به ستون میانی، امکان طراحی در ابعاد مختلف، همواره بر محبوبیت آن افزوده می شود. از این رو انواع روش های سوله سازی و مزایا و معایب هر کدام همواره از مهمترین دغدغه های مهندسین و شرکت های فعال در عرصه سوله سازی بوده است.

سوله سبک

سوله سبک به عنوان یکی از مهمترین روش های سوله سازی در ایران قدمت چندانی ندارد و در حدود ۱۰ سال از آن می گذرد، یکی از انواع سوله هاست. به دلیل پیچیدگی در ساخت آنها و کمبود متخصصین برای طراحی و اجرای این مدل از سوله ها تعداد کمی از آنها در ایران ساخته شده است‌ زیرا کوچک ترین خطا در طراحی ساخت موجب صدمه زدن به کل آن و خرابی خسارت های جبران ناپذیری می شود.

طراحی ظاهری این سوله ها بسته به درخواست مشتری و سلیقه او می تواند متفاوت باشد، طراحان این سوله ها از محاسبات دقیقی با استفاده از نرم افزار های پیشرفته بهره می برند زیرا با استفاده از این فناوری ها می توانند بار وارده را بر سازه به طور دقیق و مساوی تقسیم کنند و از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کنند. این سوله ها به دلیل استفاده کم تر از آهن و فولاد به عنوان ارزانترین روش سول سازی شناخته می شود.

روش های سوله سازی- سوله سبک

مزایا سوله سبک

  • قیمت تمام شده پایین.
  • زمان ساخت کم.
  • به دلیل طراحی دقیق از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار هستند.
  • در این نوع سوله ها امکان نصب هر گونه تجهیزاتی وجود دارد.
  • می توان از آن در کاربری های متفاوت استفاده کرد.

معایب سوله سبک

این نوع از روش های سوله سازی ایراد مشخصی نمی توان پیدا کرد، تنها عیب این رو در طراحی با دهانه های کمتر از ۱۸ متر است که موجب می شود هزینه ساخت آن در ساخت سوله های بر پایه تیرورق افزایش پیدا کند.

سوله سنگین

نوع دیگر از روش های سوله سازی، سوله های سنگین است که با نام های دیگری مانند، سوله سنتی و تیرورقی نیز شناخته می شود، و از قدیمی ترین انواع سوله ها در ایران است. و مهمترین دلیل استفاده از این مدل آشنا نبودن افراد با انواع دیگر سوله هاست، در کشور های اروپایی تقاضا برای ساخت این مدل از سوله ها روز به روز کاهش یافته است و روش های دیگر ساخت و مدل های جدید بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بازار ایران هنوز استفاده از روش های قدیمی بیشتر رواج دارد. در پروسه ساخت و راه اندازی این سوله ها معمولا قاب ها و ستون ها بهم جوش داده می شوند و به محل احداث منتقل می شوند و بعد از آن سازه اصلی را تشکیل می دهند.

زمان مصرفی برای ساخت این سوله ها نسبت به انواع دیگر بیشتر است اما به دلیل استحکام و امکان انتقال و تغییر در اندازه آن، به عنوان پر کاربرد ترین نوع سوله در ایران شناخته می شود.

روش های سوله سازی- سوله سنگین

مزایا سوله سنگین

  • سازندگان فراوان آن در بازار ایران
  • استحکام این سازه ها
  • امکان تغییر در اندازه آن
  • امکان جدا سازی سازه و تغییر مکان آن

معایب سوله سنگین

  • صرف زمان طولانی برای احداث این سوله ها.
  • هزینه بالاتر نسبت به سایر روش های سوله سازی به دلیل کاربرد آهن، فولاد و قطعات مورد استفاده دیگر.
  • این سوله ها نمی توانند دهانه ای بیشتر از 45 متر داشته باشند.

سوله های یو بی ام

این نوع سوله از جدید ترین روش های سوله سازی به شمار می رود که به تازگی در ایران مورد استفاده قرار گرفته و قدمت چندانی در بازار ساخت سوله ایران ندارد. این نوع سوله ها عمومآ به شکل قوسی ساخته می شوند و به خود حالتی تونل مانند می گیرند. سوله های یو بی ام با استفاده از ورق های گالوانیزه خام ساخته می شوند، به این صورت که ابتدا این ورق ها فرم دهی می شوند و بسته به طراحی سوله به شکل دلخواه درآمده و با دستگاه سیمر (seamer) ورق ها به هم متصل شده و سازه نهایی را شکل می دهند.

یکی از مسايل غلطی که مشتریان در ساخت این سوله ها از آن غافل هستند و به دلیل نداشتن شناخت کافی به آن توجه نمی کنند ساخت فندانسیون برای این مدل از سوله هاست، در صورتی که این سوله ها نیز به فندانسیون با مقاومت لازم برای سازه نیازمندند.

موارد استفاده این سوله بسته به نوع کاربری آنها متنوع است زیرا مواد استفاده شده در این سوله ها از مقاومت پایین تری نسبت به انواع دیگر روش های سوله سازی برخوردار است که این خود هم به عنوان عیب و هم مزیت این سوله ها به شمار می رود. این سوله ها به دلیل استفاده از پلی اورتان (Polyurethane) عایق های مقاومی در برابر گرما و سرما هستند. اما از آن جهت که این ماده جاذب انواع آلودگی هاست و ضدعفونی آنها نیز امکان پذیر نمی باشد برای کاربری هایی همچون گلخانه، نگهداری مواد خوراکی و بهداشتی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

روش های سوله سازی- یو بی ام

مزایا سوله یو بی ام

  • هزینه ساخت بسیار پایین تر نسبت به انواع دیگر روش های سوله سازی.
  • زمان کم مورد استفاده برای احداث این نوع سوله ها.
  • متریال مورد استفاده عایق گرمایی و سرمایی بسیار مناسبی دارند.

معایب سوله یو بی ام

  • محدودیت اندازه دهانه سوله که نمی تواند از ۳۰ متر تجاوز کند در غیر این صورت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
  • مقاومت نچندان بالای این سازه ها در برابر عوامل محیطی همچون برف، باران و باد های شدید.
  • هزینه نگهداری بالا در صورتی که در محیط مناسبی احداث نشوند (به دلیل مقاومت نه چندان بالای آنها).
  • در این نوع از روش های سوله سازی به هیچ وجه امکان استفاده از جرثقیل های سقفی وجود ندارد چرا که متریال مورد استفاده در آنها در برابر وزن جرثقیل نمی تواند مقاومت کند.

کاربردهای روش های سوله سازی

موارد مورد استفاده از سوله ها عمدتآ صنعتی است، و مورد استفاده کارخانه ها برای ایجاد خط تولید قرار می گیرد. از آن جهت که ادوات صنعتی سنگین اندازه های بسیار حجیمی دارند به سوله ها یا سازه هایی مشابه آن با سقف های بلند برای استقرار آنها نیازمند است. با این وجود به دلیل استقامت و قیمت تمام شده آنها امروزه از این سازه ها برای ایجاد هایپر مارکت های بزرگ و مجموعه های ورزشی، تجاری و موارد بسیار دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربری روش های سوله سازی اما فقط بسته به تقاضا و سفارش مشتری آن دارد،  زیرا از این سازه ها را می توان در موارد بسیاری استفاده کرد و به دلیل مزایایی که نسبت به سازه های دیگر ساختمانی دارد مورد توجه بسیاری از کارفرمایان قرار گرفته و ساخت آنها روز به روز در حال افزایش است. سوله ها به دلیل داشتن دهانه های وسیع و سقف بلند و نداشتن ستون در وسط این سازه ها می تواند کاربرد های زیادی داشته باشد.

در پایان امیدواریم این مطلب که توسط دپارتمان سئو سایت اتود تهیه شده، مفید واقع شده باشد.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.