بچه سوله

بچه سوله | سوله سازی مشهد

در سال‌ های اخیر اکثر صاحبین کسب‌ و کاری که در زمینه تولیدی و صنعتی مشغول فعالیت هستند برای نگهداری محصولات و یا فعالیت های خود به دنبال فضایی میباشند که در اختیار کاربر و خط تولید سوله اصلی قرار دهند تا برخی فرآیندها را که می توان از فرآیند تولید جدا نمود و یا اصولاً نیاز به جداسازی وجود دارد را به این مکان منتقل کنند. در این راستا طراحان سوله و انواع سازه های فولادی، بچه سوله را به صاحبین کسب و کار پیشنهاد می‌کنند. بچه سوله سازه سبکی است در ابعاد کوچکتر از سوله اصلی که در کنار آن ساخته می‌شود. کارشناسان شرکت سوله ساز توس در این مقاله شما را با بچه سوله و مزایا و کاربردهای آن آشنا می‌کنند. پس با ما همراه باشید.

مجموعه سوله ساز توس متخصص در زمینه تولید و طراحی انواع سازه های فولادی و سوله در مشهد، رسالت خود را کاهش هزینه ساخت اسکلت فلزی ساختمان مشتریان خود با استفاده از ساخت تیرورق های 12 متری بدون وصله قرار داده است. برای آگاهی از خدمات این مجموعه و هزینه ساخت سازه های فولادی و سوله در مشهد می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

مقدمه

امروزه سوله‌ ها بیشترین کاربرد را در کارخانه‌ها، اسکلت ساختمان، انبارها، مرغداریها، سالن‌های ورزشی و… دارد و براساس نوع ساختمان براساس ابعاد دهانه، ارتفاع، طول و میزان تحمل بار برف به شکل‌های گوناگونی تقسیم بندی می‌شوند. اگر کارفرمایان تمایل داشته باشند فضای تولید یا فضایی غیر مرتبط به عنوان مثال آزمایشگاه، بخش اداری، پارکینگهای شخصی و…داشته باشند بچه سوله‌ها کاربرد پیدا می‌کنند. بچه سوله یا سوله های کوچک نوعی از سازه‌های جانبی در مجاورت سوله اصلی از همان جنس متریال ساخته می‌شوند.

ساخت این مدل از سازه‌ها اهمیت ویژهای برای مدیران و سوله‌داران صنایع مختلف برخوردار است به همین علت توصیه می‌شود ساخت و طراحی این سازه‌ها را به دست افراد کاربلد بسپارید. در این مقاله در مورد ویژگی‌ها، کاربردها، انواع سوله کوچک توضیحات مختصری را شرح خواهیم داد.

تعریف بچه سوله

ساخت انوا سوله در مشهد

بچه سوله یا Lean-to به معنای بنایی کوچک که بر بنایی بزرگ‌تر از خود تکیه دارد. این سازه در کنار ساختمان اصلی سوله و چسبیده به آن می‌باشد و فضایی مکمل برای کاربر ایجاد می‌کند. این نوع سازه‌ها در بین افرادی که در کسب ‌وکارهای صنعتی و تولیدی فعالیت می‌کنند محبوبیت بیشتری دارد. امکان ساخت سوله کوچک در یک طرف و یا دو طرف سازه وجود دارد. بچه سوله سازه‌ای فرعی و کوچک قلمداد می‌شود و ممکن است از نظر بیشتر افراد کم اهمیت باشد در حالیکه کاربردهای وسیع و ارزشمندی که این بنا میتواند در اختیار صاحبین کسب و کار در این زمینه قرار دهد بسیار زیاد است که نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت.

خصوصیات بچه سوله

باور عموم افراد بر این است که بچه سوله سازه‌ای کوچک و کم اهمیت است اما برخلاف تصور باتوجه به ویژگی‌های منحصرفرد آن سبب شده طرفداران زیادی را بهخود اختصاص دهد. از خصوصیات مهم و پرطرفدار سوله کوچک می‌توان به افزودن این نوع سوله بعد از ساخت سوله اصلی اشاره کرد بدین معنا که ساخت این سازه‌ها در حین اجرا و هم در هنگام اتمام پروژه امکان پذیر می‌باشد.

بسیاری از صاحبین کسب ‌وکار در حوزه صنعت تمایل زیادی به ساخت سوله کوچک در کنار سوله اصلی ندارند طراحان سوله آن را بنحوی طراحی کرده‌اند که بتوان در سال‌های بعد بچه سوله را در کنار سازه اصلی اجرا کرد. از اصلی‌ترین خصوصیات این نوع سازه وزن آن می‌باشد که نه تنها سبب افزایش وزن کلی سوله نمی‌شود بلکه از وزن سوله کم می‌کند. سوله کوچک در نقش مهارکننده برای سازه اصلی محسوب می‌شود. با توضیحاتی که در بالا ارائه شد تصور می‌شود برای ساخت بچه سوله می‌توان هر زمان اقدام به افزودن یک سازه کرد در حالیکه گرفتن تاییدیه از سوی سازمان نظام مهندسی برای ساخت سوله کوچک ضروری است.

کاربرد بچه سوله

کاربرد سوله های کوچک

بچه سوله را برای اهداف مختلف میتوان ساخت و مورد استفاده قرار داد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعاتی است که موجب شده بسیاری از کارفرمایان به دنبال استفاده بهتر از سوله کوچک باشند؛ کاربرد متنوع این نوع سازه‌ها میباشد. در ادامه به طور خلاصه مهم‌ترین کاربرد سوله را شرح خواهیم داد:

  • از این نوع سوله به عنوان انبار اصلی یا فرعی برای نگهداری از محصولات استفاده می‌کنند.
  • پارکینگ برای ماشینهای سنگین و سبک، خودروی شخصی کارکنان و مراجعین سازمان‌های دولتی به صورت دائمی یا موقت
  • استفاده از بچه سوله به عنوان سایه‌بان در مجاورت سازه اصلی
  • تامین فضای لازم برای بخش‌های اداری در جهت تفکیک نظیر آزمایشگاه، تعمیرگاه، ماشین آلات و… کاربرد دارد.
  • سوله کوچک به عنوان سوله مدیریت بحران در حاشیه‌های بزرگراه‌ها با هدف اسکان وآب‌رو تحت عملیات راه سازی موقت کاربرد دارد.

انواع بچه سوله

از لحاظ مکانیزم ساختی این نوع سوله به انواع بسیار مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که براساس نیاز کاربر میتوان این محصول را انتخاب کرد. از مهم‌ترین و اصلیترین انواع سوله کوچک را در زیر بررسی و شرح خواهیم داد:

تک شیب یک طرفه

این نوع سازه از انواع بچه سوله شبیه سوله اصلی است و فقط یک دیوار مشترک طولی با سوله مادر دارد و از یک سمت به دیوار اصلی سوله چسبیده است و همچنین دارای سقف شیب‌دار یک طرفه است. در سوله کوچک تک شیب یک طرفه اگر فقط ستون‌های مورد نیاز برای نگه داشتن دیوار کناری ساخته شود و دیوار جانبی آن ساخته نشود این نوع سوله جنبه سایه‌بان خواهد داشت.

تک شیب دو طرفه

در این نوع سازه، سوله اصلی از هر دو طرف دارای یک بچه سوله با مشخصات سوله تک شیب یک طرفه با اندازه متفاوت است. در سوله تک شیب دو طرفه دیوارهای جانبی سوله اصلی با دیوارهای طولی این نوع از سوله ها مشترک هستند که در نهایت این نوع ساختار سبب بالارفتن میزان مقاومت کل سازه در مقابل تنش‌های ایجاد شده خواهد شد.

دو شیب یک طرفه

این نوع سازه از بچه سوله یک سوله کامل است که به مراتب ابعاد آن کوچکتر از سوله اصلی (60 درصد از ابعاد سوله اصلی) و دارای سقف شیب دار دو طرفه است که از یک سمت ساخته شده و چسبیده به سوله اصلی می باشد.

دو شیب دو طرفه

سازه دو شیب دو طرفه بسیار شبیه به بچه سوله تک شیب دو طرفه است. ویژگی این نوع سازه سقف شیبدار که در دو طرف سوله اصلی ساخته می‌شود که سایز آن را می‌توان مشابه یا متفاوت در نظر گرفت.

هزینه ساخت

هزنیه ساخت انواع سوله در مشهد

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه بسیاری از کارفرمایان هزینه‌های مورد نیاز برای ساخت و طراحی بچه سوله است. هزینههای مربوط به ساخت و طراحی این نوع سازه به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به مساحت، متریال مورد استفاده و… اشاره کرد. به مراتب هزینه‌ای که در جهت ساخت و اجرای سوله کوچک صرف می‌شود کمتر از سوله اصلی می باشد به این علت که مصالح کمتری برای تولید این نوع سازه استفاده شده است.

مزایای بچه سوله

  • عدم نیاز به طراحی در زمان اولیه
  • قرارگرفتن سوله و سوله کوچک به عنوان یک سازه واحد و همچنین کمک به کاهش تنش وارده به سوله اصلی
  • ساخت سازه با سقف شیبدار و بدون دیوار و عدم نیاز با اجرای تمام جزئیات
  • ساخت سوله کوچک در هر دو سمت و یا تنها در یک سمت سوله اصلی

ساخت بچه سوله بجای گسترش سوله اصلی

شاید با خود فکر کنید که بجای ساخت بچه سوله بهتر باشد سوله اصلی را گسترش دهیم. توسعه ابعاد سوله اصلی اگرچه امکان پذیر است اما هزینه‌بر است چرا که نیازمند بازکردن ساندویچ پنل دیواری و یخشی از سطوح سوله است. امکان افزایش طولی سوله اصلی امکان پذیر بوده اما تغییری در عرض یا دهانه سوله نمیتوان ایجاد کرد. اما ورای تمام این بحث‌ها، نقش مهم بچه سوله در کاهش هزینه‌های تأمین فضای مجموعه‌ها و توزیع بهتر بار وارده بر سازه خواهد بودکه نباید از نظر دور ساخت.

کلام آخر

همانطور که در بالا شرح دادیم بچه سوله مشهد سازه‌ای فرعی و کوچک محسوب می‌شود و ممکن است از نظر بیشتر افراد کم اهمیت باشد در حالی‌که کاربردهای زیادی که این سازه میتواند در اختیار صاحبین کسب و کار در این زمینه قرار دهد بسیار زیاد است که نمی‌توان تأثیر آن را نادیده گرفت. فارغ از تمام این بحث‌ها، نقش مهم سوله کوچک در کاهش هزینه‌های تأمین فضای مورد نیاز کسب‌وکارها خواهد بود که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

اگر قصد دارید اقدام به طراحی و ساخت بهترین و با کیفیت ترین انواع بچه سوله مشهد بپردازید، همکاران ما در مجموعه سوله ساز توس سعی بر آن دارند تا ایده‌آل ترین سازه‌ها را برای شما به ارمغان آورند و شما می‌توانید برای کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر در خصوص این امر نیز با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از این طریق راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مورد نیاز خود را کسب کنید. در پایان امیدواریم این مطلب که توسط دپارتمان طراحی سایت اتود تهیه شده است، توانسه باشد رضایت شما را بدست آورد.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.