ساخت سوله تیرورقی

ساخت سوله تیرورقی در مشهد

برای ساخت سوله تیرورقی نیاز است یک سری نکات اعم از محیط، وزن سوله، ابعاد سوله، جنس و طرح رعایت شود. سوله های تیر ورقی از دسته تیرورق هایی هستند که از جنس فولاد تهیه می شوند. در واقع برای ساخت سوله تیرورقی از ورق سیاه استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: تیرورق چیست و چگونه ساخته می شود ؟

قوانین ساخت سوله تیرورقی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، برای ساخت سوله تیرورقی از ورق سیاه فولادی استفاده می شود. این ورق ها بر اساس طراحی سوله ها، برش زده می شوند. پس از برشکاری، نوبت به جوشکاری می رسد. در واقع عملیات جوشکاری سبب وصل شدن این ورق ها به هم می شوند. پس از اینکه قاب و ستون ها به هم جوش داده شدند نیاز است که کیفیت آنها از نظر پایداری و استحکام مشخص شود. در نهایت نیز سوله مورد نظر به محل پروژه انتقال می یابد. پس از انتقال نوبت به جوشکاری نهایی است که یا توسط دستگاه co2 صورت می گیرد و یا به واسطه پیچ و مهره انجام می شود.

مراحل اجرای سوله در مشهد

در ساخت سوله تیرورقی یک سری قوانین مهم وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. مورد اول وزن سوله است. به طور کلی وزن ساخت سوله تیرورقی نسبتاً بالا است. وزن زیاد ایستایی این سوله ها را بیشتر می کند. از سوی دیگر هرچه دهانه سوله بالاتر برود، از ورق های ضخیم تری استفاده می شود که وزن بیشتری دارند. مثلاً اجرای دهانه 70 متری از مواردی است که بسیار دیده می شود. اگر دهانه سوله ها بزرگتر باشد، خطرات بیشتری ایجاد می شود. از سوی مهندسین، یک سری محدودیت ها، اعم از ارتفاع و ابعاد در ساخت سوله تیرورقی در نظر گرفته می شود.

اجزای سوله تیرورقی

برای ساخت سوله تیرورقی نیاز است که در ابتدا با اجزای آن آشنا شوید. قاب اصلی از بخش های مهم این سوله ها محسوب می شوند. قاب اصلی به نوعی چارچوب اولیه سوله را تشکیل می دهند. بولت، سگراد، وال پست، پرلین و بادبند سقف و دیوار از مواردی هستند که در ساخت سوله تیرورقی مورد استفاده قرار می گیرند. این سوله ها دارای تیر، پیچ و مهره و همینطور سایه بان و کف ستون هستند. هر یک از اجزای سوله تیر ورقی در ساخت آن تاثیر دارند. در واقع هر یک از اجزایی که برای سوله تیر ورقی استفاده می شود اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد نمی توان انتظار داشت که نتیجه کار بهتر شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با مزایا و معایب سازه های پیچ و مهره ای

مزایا و معایب

سوله ها در سبک های مختلفی عرضه می شوند و ساخت سوله تیرورقی یکی از سبک های قدیمی و البته پایدار است. یکی از مهمترین مزایای سوله های تیرورقی این است که قابلیت جابجایی در صورت پیچ و مهره بودن دارد. همینطور امکان نصب آن به واسطه جرثقیل های سقفی نیز فراهم شده است. این سوله ها به شکل طبقاتی ساخته می شوند. از سوی دیگر قطعاتی که برای ساخت این سوله ها اجرا می شوند قابلیت بازیافت دارند. قطعات سوله تیرورقی به سادگی باز و بسته می شود و تعمیر آن نیز آسان است. اما یک سری محدودیت ها نیز وجود دارد.

اول از هر چیز اینکه محدودیت در ابعاد دهانه سوله ها دیده می شود. یعنی ساخت سوله تیرورقی با دهانه های بسیار بزرگ امکانپذیر نیست. از سوی دیگر این سازه وزن بالایی دارد و نمی توان از وزن آن کاست. وزن بالا به معنی قیمت تمام شده سوله است و در نهایت سبب می شود که کیفیت سوله زیر سوال نرود.

سفارش سوله تیرورقی

سفارش ساخت سوله در مشهد

در صورتی که نیاز به ساخت سوله تیرورقی دارید بهترین روش این است که در ابتدا ابعاد سوله مورد نظر را برآورد کنید. برای این کار نیاز به تیم متخصص خواهد بود تا بررسی های لازم را انجام دهند. مورد بعدی این است که هزینه های ساخت برای شما محاسبه شود. گاه نیاز به خرید یک سری ابزارهای اضافی خواهد بود که هزینه ها را بیشتر می کند. ساخت سوله باید با دقت بالایی صورت بگیرد. از سوی دیگر اگر کار به کاردان سپرده شود هزینه های اضافی کاهش می یابد و در نهایت سوله قیمت ارزان تری خواهد داشت.

تیر ورقی که برای ساخت سوله تیرورقی استفاده می شود، نوعی اسکلت فلزی است. این اسکلت به طور کلی از اتصال صفحات فولادی به هم ساخته می شود. تفاوتی که بین تیر آهن و تیر ورق وجود دارد، مربوط به روش تولید و یا ریختگی آنها است. تیر ورق ها به روش جوشکاری تهیه می شوند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با مراحل ساخت اسکلت فلزی و سوله در مشهد

مقاطع تولید شده توسط تیر ورق به شکل H و I هستند. در ساخت این سوله ها از ورق های فولادی استفاده می شود.

جمع بندی

در ساخت سوله تیرورقی قاب های سوله با فاصله های 6 متری از هم چیده می شوند. سقف سوله های به صورت قوس و شیبدار ساخته می شوند. دقت کنید که مراحل این سازه باید توسط کارشناسان به تایید برسد. این سازه ها برای پوشش سقف از ساندویچ پانل نیز استفاده می کنند. چون فاصله بین قاب ها زیاد است، نیاز است که از تیر و ستون های بیشتری برای تحمل وزن استفاده شود. سازه های تیرورقی تحمل وزن بالا را دارند. مراحل ساخت آن می بایست به دقت طی شود و همه اجزای سازه نیز مشخص باشد. البته که این سوله ها در ابعاد متنوعی عرضه می شوند. این مقاله به همت دپارتمان طراحی سایت اتود تهیه شده است، امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

در پایان اگر نیاز به توضیحات بیشتری در خصوص سوله های تیرورقی داشتید و یا نیاز به مشاوره در خصوص ساخت سوله در مشهد و شرق کشور داشتید، می توانید با کارشناسان مجموعه سوله ساز توس در تماس باشید.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.