بررسی انواع ورق فولادی در سوله

ورق فولادی در سوله | سوله مشهد

کاربردی ترین ورق فولادی در سوله کدام است؟ کاربرد گسترده سوله در صنایع تولیدی، بازرگانی و حمل و نقل، سبب طراحی و تولید انواع ورق فولادی برای ساخت سوله شده است. انتخاب ورق فولادی در سوله به کاربرد سوله، محل احداث و مدت زمان کارآیی سوله بستگی دارد.

ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی کاربردی ترین مصالح در ساخت سوله می باشند. این ورقه ها به تناسب نیاز و ویژگی های سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورقه های فولادی همگی از شمش های آهنی، طی فرآیند نورد تولید می‌شوند. جزئیات مراحل ساخت سبب ایجاد تنوع در ساختار ورق ها می‌گردد.

مطالعه بیشتر: سوله سازی در مشهد

کاربرد ورق فولادی در سوله چیست؟

ورق فولادی در مشهد

سوله سازه فلزی بزرگ با سقف شیبدار فلزی است که در صنایع مختلف به عنوان کارگاه، انبار و محل تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق فولادی در سوله به عنوان دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سوله از ورق فولادی و پروفیل های فلزی ساخته می‌شود.                           

کارایی ورق فولادی در سوله بیش از پوشش دیوارها و سقف است. این ساختار منحصربفرد با ویژگی هایی چون مقاومت در برابر باران، مقاومت در برابر زلزله و ماندگاری بالا، امنیت سازه را افزایش می‌دهد. ورق فولادی سبب محافظت از محیط داخلی سوله در برابر شرایط محیطی نامناسب می‌گردد.

ورق سیاه از انواع ورق فولادی در سوله

کاربردی ترین ورق فولادی در سوله و سایر صنایع، ورق سیاه است. ورق سیاه با استفاده از شمش های فولادی طی چند مرحله فرآیند نورد در ضخامت های مختلف تولید می‌شود. این ورق کاربردی در ضخامت 1.5 الی 100 میلیمتر قابل تولید است. مقدار کربن موجود در ساختار ورق سیاه، انعطاف و ایستایی آن را مشخص می‌کند.

بنابراین استفاده از ورق فولادی در سوله با درصد کربن بالا سبب استحکام بیشتر ورق فولادی و درصد کربن پایین سبب انعطاف محصول می‌گردد. به طور مثال ورق سیاه با st45 از ورق سیاه با st50 منعطف تر است. علت نامگذاری ورق سیاه، صاف و صیقلی نبودن سطح آن است و ارتباطی به رنگ محصول ندارد. این محصول بنا به ضخامت و میزان انعطاف به دو صورت رول و قطعات شیت قابل حمل می باشد.

ورق گالوانیزه در ساخت سوله

ورق گالوانیزه یا ضد زنگ به عنوان بهترین ورق فولادی در سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق گالوانیزه در واقع ورق روغنی است که طی فرآیند خاصی توسط فلز روی پوشش داده می‌شود. بدین منظور ورق روغنی را در مخزن های بزرگ فلز روی مذاب قرار می‌دهند. طی این فرایند مولکول‌های فلز روی سطح ورق روغنی را پوشش می‌دهند و ورق گالوانیزه تولید می‌شود.

خاصیت ضد زنگ بودن ورق گالوانیزه سبب کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف خصوصا احداث سوله شده است. این ورق های همچنین در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و گرما و سرما مقاوم می باشند. بنابراین ورق گالوانیزه انتخاب مناسبی برای سقف و دیوار سوله می باشد.                                

ضخامت ورق گالوانیزه مابین 0.18 میلیمتر الی 10 میلیمتر متغیر است. کیفیت ورق گالوانیزه به ضخامت لایه روی بستگی دارد. یعنی ورقه های دارای لایه ی 6 میکرو متری، دارای بالاترین مقاومت و کیفیت می‌باشند. این ورقه ها به صورت رول یا قطعات شیت قابل انتقال می باشند.

ورق رنگی کاربردی ترین ورق فولادی در ساخت سوله

ورق رنگی کاربردی ترین ورق فولادی در سوله و سقف سازه های مختلف می باشد. ورق رنگی در واقع همان ورق گالوانیزه است که توسط رنگهای پلی استر، اپوکسی و پلی یورتان پوشش داده می‌شود. فرآیند رنگ آمیزی، مقاومت ورق گالوانیزه را در برابر مواد اسیدی و شیمیایی، خوردگی و رطوبت به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

ورق های رنگی به دلیل ساختار منحصر بفرد و مقاومت بالا در برابر باران های اسیدی و رطوبت، انتخاب مناسبی برای پوشش سقف سوله ها می‌باشند. مقاومت ورقه های رنگی بیش از ورق های گالوانیزه و ورق سیاه می باشد. رنگ آمیزی ورق های رنگی توسط غلطک های برس دار در ضخامت  20 الی 25 میکرون صورت می‌گیرد.

ورق روغنی، ساده ترین ورق فولادی در ساخت  سوله

یکی از انواع ورق فولادی در سوله، ورق روغنی با ساختار ساده می باشد. ورق روغنی مانند سایر ورق های فولادی طی فرآیند نورد در ابعاد مختلف تهیه می شود. ضخامت این ورق ها 0.3 الی 3 میلیمتر میباشد. ورق روغنی به عنوان ورق اولیه در تولید ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.        

علت نامگذاری این ورقه ها به دلیل سطح صاف و صیقلی آنها می باشد و ارتباطی به رنگ روغنی ندارد. میزان کربن موجود در ساختار این ورقه ها در میزان استحکام و انعطاف آنها موثر میباشد. ورق روغنی در واقع پس از تغییرات لازم در سقف و بدنه سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت ورق فولادی

قیمت ورق فولادی در مشهد

استفاده از انواع ورق فولادی در سوله، نیازمند کسب اطلاعات کلی در مورد قیمت ورقه های فولادی می باشد. عوامل متعددی مانند کاربری سوله، ابعاد سوله و قیمت جهانی آهن در قیمت ورقه مورد استفاده در سوله موثر می باشند. قیمت تمام شده ورق فولادی به ضخامت، جنس، عرض و وزن محصول بستگی دارد. در واقع میزان فولاد و فرآیند تولید ورق در قیمت محصول موثر می‌باشند.

تعیین محل احداث سوله سبب تعیین نوع ورق مورد نیاز و در نتیجه محاسبه قیمت آن می‌گردد. به طور مثال در مناطق بارانی، استفاده از ورق گالوانیزه رنگی رایج است و قیمت آن با سایر محصولات متفاوت است. تعیین کاربری سوله نیز در تعیین نوع ورق مورد نیاز و محاسبه قیمت آن نقش دارد. نوسانات بازار جهانی آهن و فولاد در قیمت نهایی محصول تاثیر می‌گذارد.

ویژگی های قابل توجه ورق فولادی در ساخت و ساز

ورقه های فولادی با ویژگی های منحصر بفرد، انتخاب مناسبی برای ساخت و ساز بناهای مختلفی چون سوله، انبار و پارکینگ می باشند. ویژگی های قابل توجه ورق فولادی در سوله شامل موارد ذیل می باشند:

  • وزن سبک
  • استحکام بالا نسبت به ضخامت پایین
  • قابلیت تولید در ضخامت های مطلوب
  • قابلیت تولید در ابعاد بزرگ
  • مقاومت در برابر خوردگی، اکسایش و زنگ زدگی
  • مقاومت در برابر فشار
  • مقاومت در برابر ضربه
  • انعطاف بالا
  • قابلیت برشکاری و جوشکاری
  • قیمت مناسب
  • قابلیت تعمیر
  • عمر طولانی
  • قابلیت استفاده دوباره و چند باره
  • تسریع فرآیند ساخت و ساز
  • حمل و نقل آسان
  • سازگاری با محیط زیست
  • عدم نیاز به تعمیر

بهره گیری از ورق فولادی در سوله، علاوه بر تسریع فرآیند ساخت و ساز، سبب ساخت سازه ای محکم با قیمت مطلوب می‌گردد. از این رو ورقه های فولادی مورد توجه بسیاری از پیمانکاران و مهندسان قرار گرفته اند.

مجموعه سوله ساز توس با بیش از 20 سال تجربه خدمت در زمینه ساخت انواع سوله و سازه فلزی در مشهد، آماده خدمت رسانی به همه متقاضیان این خدمات در شرق کشور می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با تعرفه و خدمات این مجموعه می توانید با کارشناسان فروش مجموعه سوله ساز توس در ارتباط باشید تا در اسرع وقت پاسخگوی نیازهای شما باشند. این مقاله توسط دپارتمان طراحی سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود تهیه شده است، امیدواریم که مطالعه آن مفید واقع شده باشد.

 

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.