اتصال اسکلت سوله: معرفی 7 نوع اتصال

اتصال اسکلت سوله | سوله ساز توس

سوله سازی در ایران صنعتی فراگیر است که با توجه به کاربرد های بسیار متنوع آن شدت بیشتری گرفته است. سوله سازه ای فلزی با شکل ها و کاربری های متفاوت است که برای رسیدن به کاربری مطلوب باید اصولی در ساخت آن ها در نظر گرفته شود. اصول سوله سازی بخش های متنوعی دارد که یکی از مهمترین آن ها نحوه اتصال اسکلت سوله به هم است. اتصالات باید علاوه بر حفظ یکپارچگی ظاهر سوله نیرو های وارده به بخش های مختلف سوله را به صورت متناسب به زمین متقل کنند و منجر به حفظ تمامیت سوله به عنوان یک جسم صلب شوند. اتصالات با توجه به شکل و کاربری سوله متفاوت اند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع اتصال اسکلت سوله با این مقاله از مجموعه سوله ساز توس همراه باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با هزینه و شرایط ساخت سوله در مشهد

مقدمه

سوله سازی در صنعت استفاده های گوناگونی دارد و بسیاری از مزایای این سازه های فلزی بهره های مختلف می‌برند به عنوان مثال در مرغداری، انبارداری، اتوموبیل سازی، ساخت هواپیما و حتی راکت های فضایی از این سازه های قدرتمند استفاده می‌شود. زمانی این استفاده بهینه است که سازه براساس اصول و قواعدی مشخص و مهندسی شده ساخته شود و به اصول به هم متصل شود.

انواع اتصال اسکلت سوله

برای بیان ساده تر در یک دسته بندی جامع و کلی انواع اتصال اسکلت سوله را به شرح زیر معرفی خواهیم کرد. قبل از مطالعه این مقاله برای شناخت انواع سوله در مشهد و کاربرد های آن ها می‌توانید به بخش مقالات مراجعه نموده و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

اتصال فلنجی

سوله سازی مشهد

برقراری اتصال به وسیله یک صفحه فلزی میان تیر و ستون به اتصال فلنجی معروف است. این روش یکی از رایج ترین انواع اتصال اسکلت سوله است، که نیاز به افزایش قطر تیر آهن را مرتفع می نماید. این نوع اتصال روش اجرای آسان تری نسبت به روش های دیگر دارد. دقت داشته باشید که محاسبات و مهارت جوشکار در این روش بسیار حائز اهمیت است چرا که در اثر فقدان هر یک، سازه شما دچار افت کیفیت خواهد شد.

اتصال با ورق کششی

یکی دیگر از انواع اتصال اسکلت سوله اتصال به وسیله ورق کششی است. در این روش ستون و تیر به صورت قائم توسط یک ورق آهن به هم متصل می‌شوند. تفاوت و البته مزیت این نوع اتصال نسبت به روش فلنجی کاهش ضخامت صفحه ای است که توسط آن ستون به تیر متصل می‌شود.

اتصال ساعتی

سوله سازی مشهد

همانطور که از عنوان این روش مشخص است اتصال ستون و تیر به وسیع نقاطی مشخص صورت می‌گیرد. برای این نوع اتصال می‌بایست انتهای تیر و ستون را روی هم قرارداده و سوراخ ها ایجاد شوند و در نهایت از محل سوراخ ها تیر و ستون به هم متصل می‌شوند. اجرای ساده این روش منجر به رضایت بالا میان افراد شده است اما لازم به ذکر است که با وجود مقبولیت بالا روش فلنجی جایگزین این روش است، چرا که در این روش تغییر ناگهانی ضخامت در محل اتصال روی می‌دهد. این نقاط نقش تقویت کنندگی را در سازه ایفا می‌کنند که در صورت استفاده از روش اتصال ساعتی این تقویت صورت نمی‌گیرد و امنیت کل سازه به خطر می افتد.

اتصالات تاج سوله

سوله سازی مشهد

تاج سوله مکانی است که در نهایت تبدیل به سقف خواهد شد. این قسمت از سوله باید توان تحمل بار روی سقف را در حالت عادی و در فصول سرما توان تحمل بار موجود روی سقف را داشته باشد. به همین منظور علاوه بر روش فلنجی از صفحات مثلثی شکل در زیر بال پایینی تیر ها نصب می‌شود تا مقاومت تاج نسبت به نیروی های خمشی افزایش یابد.

اتصال فوندانسان و ستون ها

در انواع اتصال اسکلت سوله مسئله اتصال ستون ها به فندانسیون از اهمیت ویژه ای برخودار است که به دو روش انجام می‌شود:

اتصال ساده

در این روش صفحه و ستون به سادگی روی هم قرار می‌گیرند و این دو با جوش به هم متصل می‌شوند و یا برای اطمینان بیشتر یک نبشی به صفحه ستون روی فوندانسیون متصل می‌شود . سپس دو ناحیه را جوش می‌دهند.

اتصال مفصلی خطی

اتصال مفصلی خطی نوع دیگری از اتصال اسکلت سوله است که در آن ستون از قسمت انتها با صفحاتی که از قبل شیار شیار شده اند، درگیر می‌شود و سپس صفحه زیرین با استفاده از بولت به فوندانسیون وصل می‌شود.

اتصال بادبند

بادبندها باید به تیر و ستون متصل شوند این کار توسط صفحات فلزی انجام می‌شود. روند کار به این صورت است که بادبند ها توسط صفحات فلزی به ستون و تیر متصل می‌شوند و در قسمت میانی نیز صفحاتی تعبیه می‌شود تا بادبند هایی که توان عبور از روی یکدیگر را ندارند به هم جوش بخورند و در ادامه به مسیر خود ادامه دهند.

اتصال دو تیر آهن

زمانی که دو تیر آهن به هم متصل می‌شوند دو هدف دنبال می‌شود، هدف اول ساخت یک تیر آهن دوبل است؛ که توسط پلیت و بست انجام می‌شودف و هدف دیگر افزایش طول تیر است. زمانی این هدف دنبال می‌شود که نیاز به دستیابی به تیر آهن با طول بیشتر از 12 متر باشد.

اتصال سینه بند

سوله سازی مشهد

همانطور که بیان شد سوله باید در پایدار ترین حالت ممکن باشد و هیچ نیرویی نتواند شکل و مقاومت سوله را در هم شکند. به همین منظور برای جلوگیری از خمش در سوله از دستک هایی استفاده می‌کنند که اصطلاحا سینه بند نامیده می‌شود. ساخت سینه بند با نبشی امکان پذیر است و طراحی آن به گونه ای است که حداقل 2 درصد از بار وارده را تحمل نماید. سینه بند با دو روش مکانیکی و برشی به قاب متصل می‌شود.

سوله ساز توس

برای ساخت سوله همه اجزا و مراحل باید در ایده آل ترین حالت ممکن و البته با استفاده بهترین و به روز ترین دستگاه های موجود، توسط مهندسین متخصص انجام شود. سوله ساز توس مجموعه ای فعال در زمینه ساخت سوله در مشهد است که به پشتوانه نیروی کار ماهر و مهندسین متخصص خود اقدام به ساخت انواع سوله در مشهد می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مهندسین و کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

سخن آخر

ما در این گفتار به معرفی انواع اتصال اسکلت سوله پرداخیتم و اصولی ترین و پرکاربرد ترین روش ها را معرفی نمودیم. این مطلب توسط متخصصان طراحی سایت مشهد اتود تهیه شده است، امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.