مزایا و معایب اسکلت بتنی

مزایا و معایب اسکلت بتنی | سوله مشهد

امروزه سوال خیلی از افراد در حیطه ساخت و ساز ساختمان، پیرامون مزایا و معایب اسکلت بتنی است. چرا که با توجه به گران شدن قیمت فولاد و افزایش نرخ دلار نگرانی‌هایی برای اکثر کارفرمایان به وجود آمده است. انتخاب بهترین روش ساخت در ساختمان سازی عاملی تعیین کننده برای توسعه و دستیابی به نتیجه مطلوب می‌باشد. چرا که در بعضی موارد بدون توجه، انجام شده و پیامدهای منفی در حین ساخت و ساز به وجود خواهد آمد. این مقاله از سایت سوله ساز توس چارچوبی را در جهت فهم و شناخت معیارهای موثر بر انتخاب روش‌های ساختمان سازی با اسکلت بتنی به همراه میزان اهمیت آن فراهم کرده است. خواندن این مقاله را به پیمانکاران و کارفرمایان فعال در حوزه ساخت و ساز پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با مراحل ساخت سوله در مشهد

مقدمه

در ساخت بسیاری از ساختمان‌ها اسکلت بتنی استفاده می‌شود. به ویژه امروزه که در بسیاری از پروژه‌ها مزایا و معایب اسکلت بتنی را مد نظر قرار داده و در ساخت ساختمان‌های مدرن هم از اسکلت بتنی بهره گرفته می‌شود. از اسکلت بتنی به صورت معمول در جهت مقاوم سازی ساختمان استفاده می‌شود چرا که استفاده از آن استحکام سازه را در برابر زلزله و اتفاقات دیگر بالا می‌برد. تصمیم گرفتن در مورد انتخاب اسکلت مناسب به فاکتورهای زیادی وابسته است. از جمله این فاکتورها می‌توان به شرایط آب و هوایی، رطوبت و بارندگی، خشکی و گرما، زلزله خیز بودن منطقه جغرافیایی، درخواست کارفرما و… اشاره کرد. در ادامه به معرفی این نوع سازه‌ها و مزایا و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت.

اسکلت بتنی چیست؟

سوله سازی در مشهد | سوله سازی تخصصی

قبل از اینکه به مبحث مزایا و معایب اسکلت بتنی بپردازیم ضرروری است بدانیم اسکلت بتنی چیست. بتن کلمه‌ای فرانسوی است و به معنای ترکیب ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن را بتن می‌گویند. اسکلت بتنی سازه‌ای است که در ساخت آن از بتن و بتن آرمه که ترکیبی از شن، ماسه، فولاد است، استفاده می‌شود و به دلیل خاصیتی چون تطبیق پذیری، دوام و ساخت راحت آن می‌تواند در هر شکلی قالب گیری شود. هدف از ساخت سازه‌های بتنی کاهش بارهای وارد شده به ساختمان، تقویت اعضای موجود در ساختمان و اضافه کردن بخش جدیدی به ساختمان می‌باشد.

تاریخچه اسکلت بتنی

ردپای استفاده از بتن را می‌توان به قرن‌ها قبل نسبت داد چرا که بتن ترکیبی از آب وسیمان هیدرولیکی است. دستیابی به تکنولوژی بتن از نوع مسلح از سال 1850 میلادی در فرانسه شروع شد و به کار بردن آن در ساخت سازه بتنی به اواخر دهه 18 میلادی مربوط می‌شود. در اوایل قرن 19 ساختمان چند طبقه بتنی در فرانسه ساخته شد. استفاده از بتن آرمه به اوایل قرن 20 برمی‌گردد. از قرن بیست میلادی به بعد کیفیت و شیوه استفاده از بتن در حال رشد و توسعه است که سبب شده بر مزایا و معایب اسکلت بتنی تاثیرگذار باشد.

خوصوصیات اسکلت بتنی

سازه‌های بتنی یکی از رایج‌ترین ساختمان‌های مدرن به حساب می‌آیند. ساختمان‌های ساخته شده با بتن معمولاً شامل یک چهارچوب یا یک اسکلت بتنی است. قسمت‌های افقی سازه‌های بتنی، تیرآهن‌ها و قسمت‌های عمودی، ستون‌ها را شامل می‌شود. سازه‌های بتنی برای عمری معین طراحی می‌گردند که عمر آن‌ها 50 یا 60 سال می‌باشد. بتن با گذشت زمان دچار افت و خزش می‌شود که در نهایت موجب تأثیر منفی بر عملکرد سازه هنگام وقوع زلزله می‌شود.

کاربردهای اسکلت بتنی

خصوصات اسکلت بتنی | ساخت اسکلت ساختمان

اگر مزایا و معایب اسکلت بتنی را کنار بگذاریم معمولاً اسکلت‌های بتنی را در قسمت‌هایی استفاده می‌کنند که بیشترین میزان فشار و بار را تحمل می‌کند. کاربرد اسکلت بتنی در سازها متفاوت است اما متداول‌ترین کاربرد آن‌ها عبارتند از:

  • قابل استفاده در مناطق رطوبت بالا از جمله دیواره‌های ساحلی، اسکله‌ها و…
  • استخرها و تانکرهای زیرزمینی و همچنین پل‌ها، ستون‌ها، دیوارهای حائل و سدهای مستحکم
  • ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • کارخانه‌های بزرگ و ساخت باند فرودگاه وسوله‌های نگهداری هواپیما

مزایا اسکلت بتنی

در این قسمت برخی از مزایا و معایب اسکلت بتنی را به طور مختصر شرح می‌دهیم، اما دقت داشته باشید که این مزیت‌ها و معایب فقط در برخی سازه‌های بتنی وجود دارد. که برخی از مزیت‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • بتن مقاومت فشاری قابل قبولی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی دارد و همه اجزای بتن به عنوان مصالح محلی و ارزان قیمت محسوب می‌شود.
  • بتن را می‌توان به هر شکل دلخواه با قالب مناسب ساخت و مقاطع سازه‌ای را از بتن آرمه تولید کرد.
  • بتن مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد. یک ساختمان بتنی می‌تواند ساعت‌ها در برابر آتش سوزی مقاومت کند بدون آنکه ساختمان فرو ریزد. این مزیت سبب شده که فرصت کافی برای مهار آتش و تخلیه ساختمان از افراد و اموال را فراهم کند.
  • بتن مقاومت خوبی در برابر رطوبت و آب دارد. اگر آب حاوی یون سولفات و یون کلرور نباشد برای بتن و حتی میلگرد موجود در بتن مشکلی به وجود نمی‌آید. در هنگام وزش شدید باد و یا تحرک در طبقات بالا لرزه‌ای احساس نمی‌شود که به علت بالا بودن صلبیت اجزای بتن می‌باشد.
  • بتن در طول زمان نه تنها کاهش مقاومت ندارد، بلکه با گذشت زمان سیمان هیدراته شده تحکیم بیشتری می‌یابد که در نهایت موجب افزایش مقاومت خواهد شد.
  • از مهم‌ترین مزایای اسکلت‌ بتن آرمه نیاز تدریجی آن به سرمایه جهت ساخت است که سبب شده در بین سازندگان ساختمان بازخورد قابل توجهی داشته باشد.

معایب اسکلت بتنی

معایب سازه بتنی | ساخت سوله سبک در مشهد

معایبی که مهندسین عمران برای اسکلت بتنی در نظر گرفته‌اند هم جنبه فنی داشته و هم غیرفنی. اسکلت بتنی با وجود مزایایی که دارد حاوی ضعف‌هایی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • سازه‌های بتنی در مقایسه با سازه‌های فلزی دارای وزن بالاتری هستند.
  • در سازه‌های بتنی تحمل نیروی کششی کمتر از سازه‌های دیگر است.
  • در سازه‌های بتنی میزان هدررفت مصالح در هنگام ساخت بیشتر است و در این نوع سازه‌ها نیاز به ساخت سقف کاذب است.
  • میزان هدایت گرما و سرما در این نوع سازه‌ها وجود دارد و برای صرفه جویی در مصرف انرژی باید از عایق بندی استفاده نمود.
  • امکان ترمیم بافت سازه‌های بتنی در صورت آسیب دیدگی دشوار است.
  • اسکلت بتنی در صورت وجود انفجار از تخریب پذیری بالایی برخوردار است.

انتخاب کدام سازه؛ بتنی یا فولادی

همان‌طور که در قسمت‌های بالا مزایا و معایب اسکلت بتنی را شرح دادیم باز هم در پروژه ساختمان سازی انتخاب بین اسکلت بتنی یا فولادی یکی از دوراهی‌هایی است که ذهن کارفرمایان را درگیر می‌کند. برای انتخاب درست و صحیح ساخت سازه باید در رابطه با هر کدام از سازه‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. مثلا اگر اسکلت بتنی را برای ساختمان سازی انتخاب می‌کنید باید با مطالعه صحیح و مشاوره گرفتن از شرکت‌ها در این حیطه کاری از مزایا و معایب اسکلت بتنی آگاه باشید. به طورکلی در نظر گرفتن شرایط اهمیت زیادی دارد چرا که ساخت اسکلت بتنی و فلزی با یکدیگر متفاوت است.

شرکت سوله ساز توس

شرکت سوله ساز توس مشهد در دهه گذشته با بهره‌گیری از مهندسین مجرب خدمات تخصصی را به کارفرمایان صنعت ساخت و ساز در مشهد ارائه می‌دهد. اگر هنوز نتوانسته‌اید برای ساخت اسکلت ساختمانی خود تصمیم بگیرید کارشناسان ما در مجموعه سوله ساز توس می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط شما جهت ساخت سازه فولادی یا بتنی، مسائل اقتصادی، شرایط پروژه، شرایط آب و هوایی و از هر نظر ملاک‌های شما را مورد بررسی قرار داده تا شما بتوانید بهترین روش را برای ساخت و ساز خود انتخاب کنید. در صورت نیاز به اجرای طراحی و مشاوره در ساخت سازه با کارشناسان ما در شرکت سوله ساز توس تماس بگیرید.

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره کردیم از مهم‌ترین و حساس‌ترین اجزای ساختمان اسکلت بندی ساختمان می‌باشد که در دو نوع بتنی و فولادی انجام می‌شود. به طور کلی در نظر گرفتن شرایط از جمله مسائل اقتصادی، شرایط آب و هوایی، شرایط اجرا، کیفیت اجرا و …اهمیت زیادی دارد و از آنجایی که روش‌های ساخت اسکلت فولادی و بتنی با یکدیگر متفاوت است باید تحقیقات زیادی درباره این نوع سازه‌ها انجام شود و از هر نظر ملاک‌های کارفرما بررسی شود. در این مقاله، توضیح مختصری درباره مزایا و معایب اسکلت بتنی داده شد تا شما مخاطب عزیز بتوانید با این اطلاعات بهترین و درست‌ترین انتخاب را داشته باشید. در پایان لازم به ذکر است که این مطلب توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود تهیه شده است، برای آشنایی بیشتر با خدمات این شرکت از جمله طراحی سایت در مشهد اینجا کلیک کنید.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.