اسکلت فلزی و بتنی

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی | سوله ساز توس

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی

در تمام سازه های عمرانی، از ساختمان سازی گرفته تا ساخت سوله ها، برج، پل، تونل و تمام سازه های دیگر، اسکلت آن، بخش مهمی از پروژه عمرانی پیش رو است. انتخاب از بین دو نوع اسکلت سازه موجود (فلزی، بتنی) در واقع بستگی به نوع پروژه پیش رو دارد. اما در مواردی مانند ساختمان های چند طبقه می شود از هر دو نوع اسکلت بهره جست. گروه تحریریه مجموعه سوله ساز توس، در این مقاله به بررسی تفاوت اسکلت فلزی و بتنی و کارایی آنها را می پردازد تا شما را در انتخاب درست میان هر کدام از این دو شیوه راهنمایی کند.

شرکت سوله ساز توس با بیش از 30 سال سابقه در ساخت و طراحی سازه های فولادی، و متخصص در ساخت تیرورق های 12 متری بدون وصله، آماده همکاری با متقاضیان این محصول در شهر مشهد می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هزینه ساخت سازه های فولادی می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

سوله ساز توس

مقدمه

برای احداث و ساخت هر گونه سازه ساختمانی یا عمرانی در ابتدا باید شرایط محیطی محل احداث به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد تا با شناخت کامل این شرایط، بهترین انتخاب را در هر مرحله از کار اتخاذ کنیم. شرایط محیطی مانند آب و هوا، مقاومت زمین و خاک، شیب زمین، مقدار زلزله خیز بودن منطقه و موارد بیشمار دیگر است که در انجام پروژه محدودیت هایی را برای ساخت به دنبال خواهند داشت. مواردی که شرایط به ما اجازه استفاده از هر دو نوع اسکلت را می دهد به مرحله بررسی تفاوت اسکلت فلزی و بتنی خواهیم رسید.

طراحی اسکلت سازه ها با دو متریال متفاوت فلزی و بتنی، مهندسان را قادر ساخته است تا در هر مکان و شرایطی به احداث پروژه های گوناگون اقدام کنند. تفاوت اسکلت فلزی و بتنی در موارد زیر خلاصه می شود.

  • مقاومت و طول عمر مفید اسکلت فلزی، بتنی
  • زمان و سهولت در اجرا اسکلت فلزی، بتنی
  • هزینه و ارزش اسقاط اسکلت فلزی، بتنی

بعد از بررسی تفاوت ها، مروری کوتاه بر معایب و مزایای کلی از میان تفاوت های اسکلت فلزی و بتی خواهیم داشت.

مقاومت و طول عمر اسکلت ( تفاوت اسکلت فلزی و بتنی )

از مهمترین معیار های تعیین تفاوت اسکلت فلزی و بتنی می توان به مقاوت و طول عمر اسکلت اشاره کرد. از آنجا که اسکلت بتنی دارای وزن بیشتری است، تصور افراد غیر متخصص این است که مقاومت بیشتری نیز نسبت به اسکلت فلزی دارد. در حالی که اینگونه نیست و به طور مثال در موقعیتی که اسکلت فلزی مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهد، اسکلت بتنی شاید در آنجا مقاومتی نداشته باشد. مقاومت اسکلت ساختمان تماما به طراحی اسکلت بستگی دارد و قبل تر باید بررسی های لازم برای انتخاب نوع اسکلت انجام گرفته باشد.

طراحی دقیق و مهندسی شده بیشترین سهم را در بالا بردن مقاومت و طول عمر یک اسکلت را دارد. به طور مثال دو ساختمان یک شکل با اسکلت های متفاوت را در نظر بگیرید، ساختمان دارای اسکلت بتنی به علت وزن بیشتر فشار بیشتری را نیز طول مدت یک سال تحمل می کند و در صورت فشار های خارجی مانند زلزله، استهلاک آن بالاتر خواهد رفت. اگر این اسکلت از طراحی مناسبی برخوردار نباشد طول عمر کلی ساختمان بیشتر از ۶۰ سال نخواهد بود و اگر اسکلت به مقاوم سازی نیازمند باشد این کار هزینه زیادی دارد. در مقابل در اسکلت های فلزی شرایط مطلوب تر است.

زمان و سهولت در اجرا اسکلت (فلزی، بتنی)

مهمترین معیار تفاوت اسکلت فلزی و بتنی ، که عمدتا مورد توجه انبوه سازان قرار می گیرد، زمان طول اتمام پروژه است. با وجود این مطلب که ساخت اسکلت فلزی از حساسیت بالاتری برخوردار است و باید در تمام مراحل برش کاری، اتصال، جوش کاری، حمل و نصب قطعه ها متخصصین به دقت مراحل را به انجام برسانند و نظارت داشته باشند. با وجود تمام این مطالب باز هم ساخت اسکلت فلزی در ابعاد مختلف نسبت به اسکلت بتنی سریع تر به پایان می رسد.

اسکلت های فلزی برای پروژه های بزرگ مناسب تر است. برای پروژه های عظیم اسکلت فلزی از نظر زمان به انجام پروژه کمک شایانی می کند. بدین صورت که می توان قطعه های اسکلت طراحی شده را در کارخانه با سرعت آماده سازی شوند و فقط در محل احداث به یکدیگر متصل کنند که این موارد باعث سهولت و صرف زمان بسیار کم تری است.

هزینه و ارزش اسقاط اسکلت ( تفاوت اسکلت فلزی و بتنی )

به طور ساده و با در نظر نگرفتن المان های دیگر، هزینه ساخت اسکلت بتنی پایین تر نسبت به قیمت تمام شده برای اسکلت های فلزی است. اما با توجه به مطالبی که به عنوان معیارهای تفاوت اسکلت فلزی و بتنی ذکر شد، از جمله مقاومت و طول عمر، زمان و سهولت در اجرا، شرایط در به کارگیری نوع اسکلت ابتدا باید مدنظر قرار بگیرد. زیرا شرایط پیاده سازی و نگهداری در انجام پروژه، در میزان هزینه ها بسیار قابل توجه است. نمی توان فقط با توجه به هزینه ساخت پایین اسکلت بتنی در همه جا از آن استفاده کرد.

به مثالی که قسمت مقاومت و طول عمر اسکلت بررسی شد بر می گردیم. ساختمانی که دارای اسکلت بتنی است. با هزینه کم تری ساخته شده است. اما هم از طول عمر کم تری برخوردار است. در مواردی هم که به مقاوم سازی نیازمند باشد هزینه بیشتری را طلب می کند. در مقابل، اسکلت فلزی که با هزینه بیشتری ساخته شده است. هم مزایایی را در طول عمر مفید خود دارد و هم بعد از تخریب ساختمان می توان، اسکلت ساختمان را که از فلزات مختلف تشکیل شده است را به صورت مواد اسقاطی به فروش رساند. درکل اما قیمت تمام شده به عنوان یکی از تفاوت اسکلت فلزی و بتنی،برای اسکلت های فلزی به دلیل مواد به کار رفته، شرایط سخت طراحی و پیاده سازی بالاتر خواهد بود.

قیمت اسکلت فلزی و بتنی

مزایا و معایب اسکلت سازه ( تفاوت اسکلت فلزی و بتنی )

یکی از قابل توجه ترین مواردی که می توان به آن اشاره کرد، مزیت اسکلت فلزی در طراحی فضاهای سازه است. به دلیل اینکه اسکلت فلزی فضاهای کم تری نسبت به بتنی اشغال می کند، مساحت قابل استفاده ساختمان یا سازه دیگری که به این روش اسکلت بندی شده است بیشتر خواهد بود. این مزیت در ساختمان های مرتفع که پارکینگ معمولا در طبقات پایین قرار می گیرد بسیار حائز اهمیت است.

از دیگر تفاوت اسلکت فلزی و بتنی می توان به آن اشاره کرد که مقاومت اسکلت های بتنی در برابر آتش سوزی و گرما بالاتر نسبت به اسکلت فلزی است. در صورت طراحی درست و عایق بندی اصولی، اسکلت بتنی در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف نیز مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد.

مصالح مورد نیاز اسکلت بتنی قابل دسترس تر نسبت به اسکلت فلزی است. از دلایل موارد استفاده بالا از این نوع اسکلت بندی همین عامل است. اما در اسکلت فلزی، به دلیل اینکه مصالح استفاده شده همگن است، یعنی تیر، ستون و بادبند ها از یکپارچگی برخوردار است. به همین دلیل مقاومت واقعی محاسبه شده برای اسکلت فلزی دقیق تر است.

مقایسه سازه فلزی و بتنی

سخن پایانی

در مقاله پیش رو به بررسی مهمترین عوامل تفاوت اسکلت فلزی و بتنی اشاره کردیم تا متقاضیان این خدمت را در انتخاب هر کدام از این دو شیوه در ساخت اسکلت فلزی راهنمایی کنیم.

در پایان لازم به ذکر است که این مقاله توسط دپارتمان سئو سایت اتود تهیه شده، امیدواریم مطالب مفید واقع شده باشد.

اخبار و مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.